Allt börjar med dig själv

Idag har jag lagt in mina elevers slöjdbetyg i betygssystemet. Det är med en viss splittrad tanke som jag registrerar in betygen för eleverna. Man vet att de elever som klarar sig bra mår ganska väl av att få positiv förstärkning genom höga betyg. Men problemet är ju egentligen inte de elever som klarar ämnet bra utan de elever som trots mina försök och trots deras egna försök inte ännu nått hela vägen. Trots att jag under varje lektionstillfälle försöker leda eleverna rätt, förklara, hjälpa dem att reflektera, ”ge” dem kunskaper, uppmuntra och stötta dem, samtala om deras kunskap och hur de skall ta sig vidare så når de inte hela vägen än. De sistnämnda eleverna påverkas enligt mig negativt av betygen. I den bästa av världar borde inte betyg behövas. Det torde räcka med att lärare och eleverna har bedömningen levande under varje lektion. Genom formativ bedömning får eleverna (och läraren också för den delen) ständig återkoppling av var eleven befinner sig, vad som är målet för uppgiften, lektionen eller ämnet samt hur eleven skall göra för att ta sig vidare mot målet. Bedömning för lärande är något som kan hjälpa eleven att nå ”hela” vägen i ämnet men trots att jag försöker ha detta i undervisningen hela tiden finns det fortfarande elever som behöver mer hjälp.

Så vad kan jag förändra  i min undervisning för att alla elever, jag skriver alla för det måste ändå vara målet, skall nå hela vägen. Det jag har funderat på är att flippa mit klassrum. Nu vet jag inte om jag har förstått rätt när det gäller att flippa mitt klassrum men jag tänker mig att göra inspelade instruktioner där eleverna kn se mig förklara olika moment i slöjden. Då kan eleven i lugn och ro titta igenom instruktionen så många gånger som krävs för att denne skall förstå. Eleven kan titta hemma eller på lektionen. Det innebär att jag också kan förändra mitt beteende i klassrummet till att utmana eleverna till svårare saker, til att reflektera mer över vunna insikter och pröva mer där det inte är slumpen som avgör om de lyckas utan det faktiskt är förståelsen som leder till ökade kunskaper. Nu är jag inte så naiv så jag tror att detta är lösningen på allt men jag är såpass nyfiken att jag är tvungen att pröva för att se om det fungerar. Det kommer ju inte leda till någon försämring utan snarare en ökad tillgänlighet för eleven.

Frågan är bara hur skall dessa instruktionsfilmer se ut. Skall det vara korta moment urtagna ur sitt sammanhang eller skall det vara hela projekt med flera ingående moment? Kanske skall jag satsa på projekt och ur dessa kan jag plocka ur moment som jag kan publicera sen för att göra det lätt för eleverna att hitta.

Kom ihåg att allt oavsett vad börjar med dig själv!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s