Nå längre

Funderar över hur det jag säger och lägger fokus på påverkar eleverna? Jag har mer och mer uteslutit att fokusera på brister och mer och mer koncentrerat mig på att synliggöra styrkor hos mina elever.

Om man skulle tänka sig att påtala brister hos eleven i förhoppning om att ge dem en stöttning för att de skall veta vad de skall utveckla kanske man kan tycka att det borde väl ligga i vårt uppdrag som lärare att faktiskt göra detta. Jag säger inget om detta för visst är det vårt uppdrag att synliggöra utvecklingsområden för eleverna men om en elev ofta får berättat för sig om vad denne inte kan så blir det snart en sanning som är svår att förändra.

Om jag istället förstärker elevernas styrkor och utvecklar dessa kommer vad jag tror elevernas svaga sidor automatiskt att utvecklas. Fördelen med positiv förstärkning måste vara att eleverna ökar sitt positiva tänkande om sig själva och genom ökad självförtroende kan man övervinna mycket.

Detta berättade även Carl-Axel Hageskog, tidigare tränare för tennislandslaget, under en föreläsning som jag bevistade. Genom att individerna i dåvarande tennislandslaget enkom övade på sina styrkor utvecklade de även sina svagheter till det bättre. Om jag skall dra någon förenklad slutsats från detta så borde jag faktiskt som jag redan sagt ge positiv förstärkning eller utveckla elevernas styrkor för att på så sätt komma åt deras svagheter. Tyvärr är det ju inte alltid så enkelt med tanke på våra styrdokument men det tål att tänkas på.

Oavsett hur jag gör så är det väl bara att gå till sig själv (med tanke på mitt förra inlägg) och fundera över vad skulle jag tycka om att få jobba med det som jag var dålig på kontra det som jag är bra på? Då blir svaret ganska givet, eller?

Kommentera

