Sista veckan för terminen

Nu är den här. Sista veckan för terminen. Eller åtminstonde de sista dagarna för terminen. Det blir en liten uppsluppen stämning och alla går omkring och myser känns det som. Jag har dock funderat över en sak. Eleverna börjar bli ”klara” med sina projekt och då skall man ha enkla snabba saker som tar max en lektion att göra. Det sista blir en ”göra”-sträcka. Visserligen vet jag att mina elever funderar och utvecklas hela tiden även av att ”bara” göra saker även om styrdokumenten önskar mer.

Om man istället vänder på det. Skall jag kanske lägga tiden i slutet av terminen på lite annorlunda aktiviteter. Spiktävlingar, utmaningar i spel, stöpa ljus, halm-pyssel och andra roliga saker som hör årstiden till. Kanske skall man ut i skogen och titta på hur den ser ut i vinterdvala? Kanske skall man hitta spännande studiebesök? Visst hade det varit spännande men man hamnar alltid i det dilemmat att elever är klara olika fort. Och det är då jag vill slänga fram enkla snabba saker till de som inte kommer på något själv. Har ni några idéer så tar jag tacksamt emot dem.

Var rädda om varandra och le så kommer du garanterat få ett leende tebaks!

Ja just det ja. Det var ju lösningen på klurigheten som jag la in i tidigare inlägg. Nu kommer ni ju se lösningen innan ni sett kluringen ihopsatt men det må vara hänt. Ni har säkert löst den redan innan ni sett den här.

kluring lösning

Kommentera

