Det lustfyllda lärandet

På fredag brukar några av lärarkollegorna ha slips på skolan. Jag har länge struntat i att hänga på trenden men när jag såg en video från http://www.woodworkingformeremortals.com där Steve gjorde en slips av trä var jag helt enkelt tvungen att hänga på. Videon ser du här. De två fredagar jag har haft på mig den har jag fått önskemål och beundran från både lärare och elever. En del vill göra en själva, en del vill ha den jag har på mig, och en del vill att jag skall göra en till dem. Det är otroligt vad eleverna är intresserade olika saker. De bara suger åt sig allt de kan komma över.

Träslips

Träslips

Ett annat exempel var en lektion då jag tänkte testa något nytt och struntade i att ta emot eleverna i början av lektionen som jag brukar göra med att hälsa dem välkomna och gå igenom målen med lektionen o.s.v. Denna lektion ställde jag mig istället vid svarven och svarvade så spånerna rök omkring mig när eleverna kom in. Jag fortsatte och efter några minuter vände jag mig om och där stod eleverna och tittade intresserat och storögt på hur jag formade träbiten. Efter ett tag var det en elev som frågade om de fick testa och efter ett tag stod de alla och tittade på varandra, diskuterade och svarvade. Eleverna kollaborerade med varandra och jag ställde mig en bit ifrån och bara njöt.

Vid en lektion idag satte jag igång småtävlingar. Eleverna blir riktigt aktiva när det gäller äran att få vinna en slöjdtävling. I årets upplaga blev det endast spiktävling och pusseltävling.

Spiktävling

Spiktävling

Hopsatt "pussel"

Hopsatt ”pussel”

Pussel med endast 9 bitar, men det kräver ändå en del tanke.

Pussel med endast 9 bitar, men det kräver ändå en del tanke.

Men det spelar ingen roll för kul var det och eleverna kämpade väl. Det viktigaste med just detta moment är kanske inte kunskapskraven (även om vissa bitar övas i detta moment också) utan att ha roligt, vilket i sin tur bidrar till att öka lärandet. Spiktävlingen som jag ibland har plockat fram under de senaste åren genomförs i lag där varje lagmedlem får var sitt slag och det lag som fått i spiken först går vinnande ur striden. Ungefär som i programmet mästarnas mästare på svt. Pusslet är ett rätblock som jag har sågat isär och lägger ut så att lagen skall få ihop dem sen. Jag bruklar som sagt ha fler tävlingar en del där de skall samarbeta i lagen, en del där de skall samarbeta mellan lagen (ja ni läste rätt, mellan lagen). Oavsett vad så gäller det att vara kreativ och samarbetsvillig för att laget skall nå så långt som möjligt.

Det kanske borde vara så alla lektioner skulle vara. Och kanske är de sådana nu också. Men jag menar om varje lektion är så rolig att eleverna inte vill missa dem. Jag hade en elev som kom till min lektion trots att eleven borde vara hemma och vila efter en hjärnskakning som eleven hade ådragit sig. Motiveringen var och jag citerar: ”men jag kan ju inte missa dina lektioner för de är de roligaste och bästa på hela veckan”. På något sätt värmer det ända in till hjärtat att höra något sådant. Nu kanske det inte är det bästa att gå till lektioner med hjärnskakning, men om jag lyckas göra varje lektion så rolig att eleverna gör vad som helst för att vara med på dem så har jag ju lyckats. Då har samtidigt eleverna alla förutsättningar för att få den kunskap som är anmodat av läroplanen.

Kommentera

