Medan jag väntar

Egentligen borde jag ju inte sitta med arbete under mitt jullov men jag råkade öppna programmet för att kolla ett annat projekt och då såg jag min påbörjade instruktionsfilm som jag tänker använda i undervisningen. Tanken med filmen som förhoppningsvis skall bli flera är att eleverna skall kunna använda dem för att förbereda sig inför lektionerna eller för att få extra hjälp under lektionerna då jag själv inte är i närheten. Istället för att vänta på mig om det kör ihop sig så är det bara för eleven att titta in i videoarkivet och få hjälp. De kan kolla på hela eller en del eller kolla om och om igen för att lättare komma vidare.

Jag är rädd för att jag gör filmerna för invecklade men någonstans måste jag ju börja för att hitta de vägar jag borde gå. Kom gärna med idéer och tankar. Jag trevar mig fram här så ge mig gärna tips och idéer.

En sak som jag måste berätta om är att under en av de sista lektionerna innan jullovet kom en elev och undrade varför jag hade videokameran i salen. Han hade sett att den låg på min bänk och jag passade på att berätta om mina ambitioner och tankar. Han frågade då om jag inte ville filma honom när han jobbade. Det var ju en jättebra idé och det som jag sen såg när jag redigerade filmen med honom hade jag aldrig upptäckt i salen. Jag fick se detaljer som gjorde att jag visste att eleven hade förstått. Filmen kommer jag lägga ut efter helgerna och förmodligen kommer det fler. Jag hoppas att det kan tillföra lite tankar till er som råkar se denna blogg och filmerna.

Ha en God Jul!

Kommentera

