Öppna klassrummet!

Varför vill jag då öppna upp mitt klassrum eller kanske också mina tankar för omvärlden. Av samma anledning som jag vill träffa mina vänner och bekanta, eller av samma anledning som jag tycker om att prata med andra människor. Jag vill ha respons från andra och utvecklas vidare!

Jag vill ta upp ett filosofiskt tankeexperiment där man frågar sig om ett träd faller i skogen när ingen är där kommer det då låta något? Det finns egentligen flera svar på detta, man kan fråga sig vad är ljud och om ingen bekräftar att de hör ljudet är det då ett ljud?

Samma tankegångar kan man kanske ha när det gäller ett klassrum. Om jag stänger igen mitt klassrum (då menar jag inte klassrummet som ett rum utan mer som en fysisk plats där lärandet sker) och inte visar något utåt för omvärlden, hur kan jag då veta att den kunskap som jag lär ut är relevant. Den som vill göra det enkelt för sig säger att det står ju i läroplanen vad vi skall lära eleverna. Och det gör det ju till viss del men det finns utrymme för tolkningar och det är just dessa tolkningar som enligt mig måste delas och visas för omvärlden. Då kan jag och eleverna få respons på sitt arbete och sina vunna kunskaper. Om jag sitter i mitt klassrum helt instängt med mina elever så kommer vi komma en bit på vägen men inte alls lika långt som vi kommer om vi delar och får respons från omvärlden.

Jag är ju fortfarande i uppstarts-stadiet men jag hoppas att kunna lära mig mer och mer för varje dag som går. Men utan omvärlden kommer jag inte vidare i min utveckling och då kanske samma sak gäller för mina elever?

Så för att komma tillbaka till det filosofiska tankeexperimentet så frågar jag mig om lärande sker i ett stängt klassrum och lärandet inte prövas mot omvärlden, är det verkligen lärande då?

Kommentera

