Utveckling tillsammans

Idag satt jag och Mattias, en slöjdlärarkollega från en annan skola och pratade IKT-utveckling. Han vill precis som jag utveckla IKT-användandet i slöjdundervisningen. Det som är ganska häftigt är hur mycket utveckling det sker när man har någon att fundera ihop med. Tänk om man hade den tiden under terminerna. Vilket resultat hade vi då inte sett? Nu tar man istället av sin lediga tid och gör sådant som egentligen borde vara självklart att ha möjlighet att göra under arbetstid. Varför? För att man vill göra ett bra jobb. För att man vill utvecklas. För att man vill att eleverna skall få de bästa möjligheterna att nå så långt det bara går. Men att många lärare jobbar mycket ideellt är inte tanken att ta upp nu utan det får bli en annan gång.

Men trots att jag vet det sen tidigare så blir jag lika fascinerad av att se hur nya saker dyker upp i mitt medvetande så fort jag möter en kollega. Det är i mötet man utvecklar sina idéer.

Idag fick jag igång en liten blogg som jag tänker använda tillsammans med eleverna. Kanske ändrar jag mig och lägger ut innehållet på en wiki eller liknande men just nu så känns detta tryggast. Även om den är i uppstartsstadiet så hoppas jag att den kommer utvecklas rejält under terminen som kommer. Min tanke är att bloggen skall samla inspiration, instruktioner, elevarbeten och annat som kan vara till hjälp för eleverna i deras strävan mot mer kunskap. Bloggen heter ”Särlaskolan slöjdar” och finns på http://sarlaslojd.wordpress.com/

Samtidigt startade Mattias upp en blogg till sin undervisning på Sjömarkenskolan. Den bloggen finns på http://sjomarkenskolanslojdar.wordpress.com/ 

Även om vi fortfarande håller på att leta utvecklingsvägar och hur vi skall jobba vidare så har vi nog äntligen kommit igång. Det känns bra. Tack för idag Mattias!

2 thoughts on “Utveckling tillsammans

  1. Jag känner som dig otroligt roligt att träffas och diskutera IKT tillsammans för att hitta vägar att utvecklas. Ska bli spännande att fortsätta detta arbete. Hoppas vi kan inspirera varandra i det fortsatta arbetet!

Kommentera

