Uppstart

I ett försök att göra målen tydliga för eleverna har jag och en kollega börjat filma oss själva när vi har genomgångar av kunskapskraven för slöjden. Det var en ny erfarenhet. Tanken är att förutom lite bildspel och annat som skall förtydliga målen skall också en film vara tillgänglig för eleverna att titta på närhelst de önskar. De skall alltså ha möjlighet att titta på genomgången om och om igen. Kanske blir det inte den roligaste filmen att titta på men det blir ett första försök att tydliggöra målen för eleverna. Jag vill ju i framtiden att det skall gå att hitta målen på många olika sätt. Det som inte passar den ena eleven kanske passar den andra. Jag hoppas att kunna publicera filmen på särlaskolan slöjdar inom kort så att eleverna har tillgång till den. Den skall bara redigeras först. Vi filmade tre olika genomgångar och hoppas att det går att få ihop till en bra film. Med bra menar jag kort och informationsfull.

Jag funderar på hur jag skall kunna göra undervisningen ännu mer lättillgänglig för eleverna. Jag vill på något sätt möta eleverna där det befinner sig just nu. De skall känna att de har möjlighet att nå målen men de skall också lära sig massor på vägen mot målen. Jag vill att de skall känna sig så trygga att de vågar göra fel, lära sig och göra om. Det blir lite åt gamifiering som jag strävar åt men samtidigt så går mitt jobb med att ”flippa klassrummet” vidare. Det kanske inte är efter konstens alla regler men jag gör på mitt sätt och jag tror och hoppas att det kommer bli bra för eleverna.

Det är skönt att vara igång på riktigt.

Kommentera

