Det funkar!

Jag har hört mycket om flippade klassrum och hur det blir ett annat klimat och diskussionerna som följer blir bättre och mer utvecklande för eleverna. Jag har precis haft en lektion där jag såg att det funkade. Som slöjdlärare är man ganska bortskämd med små grupper och mycket tid till varje elev. Denna lektionen hade jag tvärt om förhållandevis många elever och då borde det vara lite tid till varje elev. Men så var det inte. Tack vare att jag i mitt sätt att flippa klassrummet genom att ha instruktioner eller tips filmade (som jag i vanliga fall går igenom vid behov med varje elev eller mindre grupp elever) kunde tipsa eleverna om att kolla ”särlaskolan slöjdar” så lösgjorde jag både resurser för eleverna och de kunde ställa frågor och komma med kloka kommentarer. Jag inser att detta sätt att ha inspelade instruktioner för eleverna att titta på ger mig möjlighet att bedriva bättre undervisning och få eleverna att nå längre. I slutet av lektionen frågade jag de elever som jag vet hade tittat på instruktioner om det hade känt sig hjälpta av detta. Det var ingen som tvekade när de sa ”JA”. Dock var det en av eleverna som sa att hon inte kollat på filmen men det var en kompis som kunde hjälpa henne vidare tack vare filmerna.

Nu låter det som om jag försöker att lägga över min undervisning på inspelat material och det är inte tanken. Tanken är att jag, genom elevernas loggböcker som de använder för att dokumentera sina vunna insikter under sin arbetsprocess i slöjden, skall kunna ge dem förslag till en instruktion, film e.d. att titta på inför kommande lektion för att de skall vara förberedda på deras framtida problemlösningar. Det blir någon form av läxa i förväg.

Kanske beror den lyckade lektionen på att just gruppen fungerade bra eller att det var nyhetens behag som gjorde att eleverna tog till sig det. Jag är dock övertygad om att jag kommer få liknande reaktioner från de andra klasserna och efter den senaste lektionen känner jag mig fylld av ny kraft och längtar till nästa lektion då jag skall fortsätta att utmana eleverna med frågeställningar och problemlösningar som de nu har större möjlighet att ta del av efter min början till ett flippat klassrum. Är det någon annan därute som har lika positiva erfarenheter som jag av att flippa klassrummet? Jag vet i alla fall att jag tänker fortsätta i min jakt mot mer kunskap för mina elever. Nu när jag vet vad det kan ge känns det självklart att flippa klassrummet.

2 thoughts on “Det funkar!

  1. Ping: Det funkar! | Digitala verktyg för lärandet. | Scoop.it

Kommentera

