Hur flippar man slöjd egentligen och är jag på rätt spår?

Jag fick en tanke i huvudet efter att ha fått frågan hur man kan flippa sin undervisning i slöjden. Det gjorde att jag blev osäker och ställde mig frågan om jag egentligen är på rätt spår. Teoretiska ämnen med genomgångar är en sak då man kan göra rena genomgångar till eleverna inför ett moment som kommande lektionen skall ta upp. Nu är det mina egna tolkningar som vanligt om hur undervisning är beskaffad och det kan hända att ni som läser detta har goda idéer eller kanske andra tankar som skulle kunna utveckla min undervisning vidare. 

I slöjden blir ju inte undervisningen riktigt som i ett teoretiskt ämne utan här har jag alla elever på olika ställen (i teorin och i praktiken även om de oftast är i samma lektionssal). Det finns en elev som svarvar, en annan håller på att gjuta i betong, och en elev driver en skål i plåt samtidigt som klasskompisen sitter och designar en ny idé som denne skall börja med och ett par andra jobbar tillsammans med att utveckla sitt arbete o.s.v. 

Det innebär att jag inför mina lektioner oftast inte har genomgångar i den mening som man kanske har i ett teoretiskt ämne inför ett nytt område, alltså en gemensam genomgång för alla elever i en grupp. Visst kan jag ha gemensamma genomgångar inför nya områden eller jag skulle låta eleverna göra samma sak men då tror jag att det skulle det bli oerhört tråkigt och eleverna skulle inte kunna driva sin ”egna” process på samma sätt som om de har en egen idé även om det finns viss styrning åt vilket innehåll undervisningen skall ha. Jag låter alltså eleverna jobba med egna idéer inom givna ramar. Kanske kan det vara ett visst material, en viss teknik o.s.v. Jag antar att det är så de flesta slöjdlärare jobbar, i alla fall de som jag har nära kontakt med.

Min tanke är att jag inför nya arbetsområden skall kunna ha dessa instruktions eller genomgångsfilmer (se Särlaskolan slöjdar) som eleverna kan använda för att förbereda sig på, varje elev efter det behov denne har. Men jag ser också en möjlighet för eleverna att även under lektion använda filmerna som resurs när jag som lärare är upptagen och klasskompisarna kanske inte riktigt vet och eleven inte vågar ta steget att prova sig fram till en lösning. Men jag ser också en annan funktion med mina instruktioner. Det blir någon form av att flippa min undervisning genom att jag ger eleverna feedback på deras inlägg i sin loggbok (vi använder loggboksfunktionen i lärplattformen pingpong), och i min feedback kan jag lägga in länkar till mina filmer (eller skall jag kanske börja kalla det flippar) och eleverna har möjlighet att förbereda sig inför lektionen och det blir mindre frustration från eleven som inte får hjälp och mer tid till att testa sina vunna insikter och därmed befästa sina kunskaper och driva sin process framåt. Jag har helt enkelt gett eleverna tillgång till mig dygnet runt, var som helst i världen, och när de som mest behöver mig för att driva sin arbetsprocess framåt.

Men frågan är om det är att flippa mitt klassrum? Vad tycker ni andra där ute? Det kanske bara är att ge eleverna instruktioner som jag gör. Men det kanske är det som är att flippa sin undervisning? Jag tror nog att jag vill kalla det att flippa min undervisning, även om flipparna blir individualiserade för att möta alla elevers behov just i det ögonblicket de behöver det.

Så för att sammanfatta och svara på min första fråga så anser jag att jag har börjat att flippa min undervisning. Det är häftigt!

4 thoughts on “Hur flippar man slöjd egentligen och är jag på rätt spår?

  1. Alltså… jag vet inte vad flippa står för, så huruvida du flippar eller inte låter jag vara osagt. Din idé om att göra instruktionsfilmer om olika moment och göra dessa tillgängliga på nätet tycker jag är briljant. Jag testade av det med Ellinor, som är en sanna slöjdentusiast om än på den textila sidan, och hon tyckte det lät fantastiskt bra. Ellinor har nämligen många gånger under sina skolår varit arg över de långa väntetiderna på hjälp i slöjdsalen och hon är helt övertygad om att hon hade klarat sig väl med en instruktionsfilm till sin hjälp. Så heja på Leif – flippad eller inte!

    • Tack för det fina omdömet Karin (och Ellinor). Låter ju gott att det skulle ha hjälpt Ellinor. Då får vi hoppas att det kommer hjälpa eleverna på det sätt som jag tänkt. Att flippa sitt klassrum är egentligen väldigt förenklat sagt att ge läxor i förväg genom inspelade genomgångar som eleverna kan titta på innan lektionen hur många gånger de vill och behöver. När de sen kommer till lektionen kan man använda tiden till att diskutera, problematisera, öva och reflektera över/på det instruerade. Så tror jag iaf att det kan se ut i de teoretiska ämnena. I ett ämne som slöjd så tolkar jag det som jag gör. Det innebär dock en ganska stor ansträngning till en början då jag gör mina instruktionsfilmer. Sen kommer filmandet kanske inte att avta men minska i takt med att mina grundläggande instruktioner är klara men jag inser att efterfrågan, har märkt det redan nu, säkert kommer att öka från eleverna om olika saker som det vill ha instruktioner på och kanske mer tips och tricks-filmer med mer tips på idéer vad man kan göra.
      Jag kommer även vid sidan om detta försöka publicera bilder på elevernas arbeten och en del filmer som eleverna gör om sina arbeten. Men det dröjer till lite längre fram på terminen.

  2. Självklart är det här att flippa klassrummet!
    Det finns inte ETT sätt att flippa klassrummet. Aaron Sams har sagt (och upprepade det många gånger när jag lyssnade på honom och Jonathan Bergmann på BETT2013):
    ”There is no such thing as THE flipped classroom”
    Använd det till att anpassa ditt sätt att flippa efter dina elever, din undervisning och ditt ämne.
    http://kilskrift.blogspot.se/2012/07/vad-hander-i-det-flippade-klassrummet.html

    Till den som enkelt vill se hur det flippade klassrummet fungerar så har jag bland annat skrivit det här blogginlägget:
    http://kilskrift.blogspot.se/2012/07/flippa-klassrummet-enkelt-och-pa-svenska.html

    • Det känns ju skönt att höra Karin. Då fortsätter jag med min flippade undervisning. Bra det du skriver på Kilskrift om att det inte passar alla elever. Det är verkligen bra att tänka på.

Kommentera

