Leif, vad bra det här är!

Måste bara göra ett kort inlägg om en sak som hände idag. Under lektionen kom en elev fram till mig efter att ha tittat på ett par instruktionsfilmer som skulle hjälpa honom vidare i hans arbetsprocess. Han ser bestämd ut och han tittar mig djupt in i ögonen och säger: Leif, vad bra det här är. Jag frågar vilket som är bra och han säger med tryck i rösten: Hemsidan med filmer (han menar http://sarlaslojd.wordpress.com/). Jag tar ett djupt andetag och ler och säger: Tack!

Jag får fler och fler positiva responser som denna från elever och det kommer hela tiden fler och fler tecken på att min flippade undervisning funkar för de flesta eleverna. Det man måste ha i åtanke är att det inte är för alla elever. Det finns de elever som alltid kommer strunta i att titta på filmerna, och inte ens gör det när de får tid under lektionen. Men för dem och alla andra som vill så finns jag ju där som vanligt under lektionen. Trots att jag finns där i salen så kommer jag fortsätta utveckla mina ”flippar” för att eleverna skall få tillgång till min undervisning när helst de vill. Och jag har med mig känslan när eleven tittar på mig och säger: Leif, vad bra det här är!

Kommentera

