QR-koder öppnar fönster

Slöjden på Särlaskolan fortsätter som vanligt. Jag fortsätter att spela in instruktionsfilmer och skapa dokument och andra hjälpmedel för att ge eleverna möjligheter att ytterligare öka på sin kunskap. I och med att Särlaskolan år 7-9 är en skolan med en dator till varje elev så har dessa elever möjlighet att komma åt slöjd även utanför ordinarie undervisning.

Idag var jag tvungen att testa att ytterligare öka möjligheterna att hitta till mina resurser på nätet. Detta gjorde jag genom utskrifter med QR-koder som länkar till en film eller annan resurs. Jag placerade utskrifterna på strategiska plaster i slöjdsalen som exempelvis ihop med verktyg så hamnade denna.

IMG_0964

QR-blad verktygskunskap

Ni kan ju själva testa att scanna in koden på dokumentet som finns på länken ovan. Jag använde QRencoder för att göra QR-koden. Fördelen med att ha QR-koder som är länkade direkt till mina resurser är att det öppnas ytterligare en väg för eleverna. Sen är det ju ganska bra att jag kan sätta koden precis intill det som länken handlar om. Som exempelvis vid målarummet.

IMG_0962

Även om det kanske inte är det lättaste att scanna in en QR-kod med Macbook som vi använder på min skola så är det ett faktum att många elever har smartphones idag och dessa kan de då använda för att komma åt mina ”flippar” (filmer). Det är till och med oftast enklare om de snabbt vill ha en enkel instruktion om något under lektionen. Kanske tänker någon att måste eleverna då ha egna mobiler för att använda mina flippar. Självklart inte, men det blir ett komplement som de kan använda om de vill. Huvudvägen in på Särlaskolan slöjdar är fortfarande genom att skriva in adressen i webläsaren. Jag har även med skrivit med webadressen till respektive resurs på lapparna med QR-koder. Jag hoppas att detta skall öka möjligheterna för eleverna att komma åt rätt material vid rätt tillfälle. Testa själva, det ger ganska många möjligheter med QR-koder. Man kan ju till och med bara lägga fram en kod utan att tala om var den går eller vad som händer om  de scannar in den. Jag börjar dock med att ”bara” leda dem in till Särlaskolan slöjdar!

IMG_0963

2 thoughts on “QR-koder öppnar fönster

  1. Ping: En liten betraktelse efter ett år med flippad slöjdsal | I huvudet på en slöjdlärare

  2. Ping: Min flippade slöjdsal handlar inte om instruktionsfilmer | I huvudet på en slöjdlärare

Kommentera

