Helg med flippat klassrum, journalister och IKT

Nu är det lördag och en välbehövlig vila från undervisningen. Men ändå går jag där och tänker på mitt jobb. Är det för att det är så komplext så man hinner inte tänka klart under veckorna, är det kanske för att jag tycker att det är så roligt eller beror det på något helt annat. Jag tror att det är en kombination av lite allt möjligt. Både komplexititet och roligt. Det gör att det är svårt att släppa det. Jag går naturligtvis inte och tänker på jobbet hela dagarna och helgerna men det uppstår situationer som gör att jag kopplar igång jobbtankarna. Och det kanske jag inte kan göra något åt för utvecklingprocessen är nog igång hela tiden och allt som sker runt omkring mig oavsett om det är mina egna barn, min fru eller andra människor som interagerar med mig så är det svårt att stoppa ”jobbtankarna”. Och jag är inte helt säker på att jag vill det heller.

Igår hade jag en journalist på besök. Hon skulle kolla på mitt flippade klassrum och min undervisning. Det blir ju lite speciellt när det kommer utomstående besökare men eleverna var precis som vanligt fast jag tror nog att de var lite mer skärpta och försökte vissa sin bästa sida. Det är fantastiskt bra att få besök under lektioner. Jag märkte just under mitt samtal efter lektionen med journalisten att man fick ställa sina tankar på spets, förklara dem och grunda dem med varför man arbetar som man gör. Det var många tankar som rördes runt i mitt medvetande under tiden jag och journalisten satt och pratade igår.

Särlaskolan slöjdar hemsida/slöjdbloggEn av de tankar som kom upp var varför jag ”flippar” mitt klassrum? Eller varför jag spelar in instruktionsfilmer för eleverna om man hellre vill kalla det så istället för att flippa klassrummet eller undervisningen. Oavsett så är det samma sak, i alla fall i slöjden (tycker jag). Är flipparna bara grej som jag gör just nu eller finns det någon tanke bakom det?

Kanske är det så att jag styr eleverna för mycket i sitt kreativa arbete genom att jag visar hur de skall göra i filmerna? Kanske blir det för svårt att släppa mina instruktioner och låta tankarna flöda för att skapa nya intressanta idéer? Visst kan det vara så men det är inte min tanke och jag tror inte att så är fallet. Något som de flesta av oss vet och som John Hattie (Synligt lärande för lärare, 2012) nämner är att vi måste kunna omkring 90% av det vi är tänkta att lära oss för att göra det bästa av uppgiften och trivas med den. Jag ger alltså eleverna större chans att klara av sina uppgifter och tycka att det är roligt.

En annan sak som vi pratade om är att jag faktiskt ger eleverna mer tid i slöjden. Genom att jag låter eleverna titta på filmer hemma inför sin kommande lektion så kan vi ägna lektionstiden åt andra diskussioner och praktiskt arbete. Det som jag förut ägnade mest tid åt i lektionssalen var att hjälpa elever vidare i sin process. Det gör jag visserligen nu också men jag får även funderingar från elever om andra saker än: ”Vad skall jag göra nu?”. Det blir istället samtal om kunskap och om hur de skall göra för att lära sig mer. Vi har närmat oss kärnan av själva lärandet. Men tiden kan också gälla tiden under lektionen. Om en elev är osäker på hur den skall göra i sin process så kan denne istället för att vänta på mig  eller en kamrat också använda mina flippar/filmer för att få svar. Väntan blir mindre. Fast all väntan är inte av ondo, ibland kan det vara bra att vänta för då finns det tid för reflektion och fundering. Något som det finns mindre och mindre tid till i dagens målstyrda skola där mycket innehåll trängs inom begränsad tid.

Särlaskolan slöjdar QR-blad Kullabyrint QR-bladJag och journalisten kom in på QR-koder eftersom jag har ”tapetserat” min slöjdsal med dessa, och vi hamnade ganska snart i ett samtal om dessa. Mina QR-koder går till olika delar av min slöjdblogg. Eleven kan scanna in koden och hamna på rätt ställe och få direkt hjälp av en film, dokument eller annat redskap på nätet. Det finns dock några dilemman med dessa koder. På min Maskinkontursåg QR-blad Verktygskunskap QR-bladskola har vi datorer åt varje elev i år 7-9 och QR-koderna fungerar bäst med platta eller mobil. Jag vill inte hamna i det läge där eleverna känner sig tvingade att man måste ha mobil för att kunna använda detta. Jag vill ju bara se det som ett komplement. Faktum är ju trots allt att de flesta har en mobil och då kan de ju använda den om de vill. För att avhjälpa mitt dilemma har jag på mina lappar med QR-koder på också den vanliga länken så att eleverna kan hitta mitt stöd till dem. Sen har jag ju också länkat till ”särlaskolan slöjdar” på lärplattformen där eleverna för sina loggböcker m.m.

Även om jag utvecklar min undervisning med mer IKT-hjälp åt eleverna så är jag medveten om att detta passar inte alla elever. Och det bästa är att jag finns ju hela tiden i klassrummet men skillnaden är att jag oftast har mer tid för eleverna nu än innan IKT var en levande del av undervisningen

Nu låter det kanske som om eleverna inte jobbar med händerna i slöjden utan bara sitter och har teori och titta på valda delar på internet. Men så är det inte alls. Eleverna jobbar naturligtvis på som vanligt i slöjden men som jag redan har sagt så finns det en skillnad och det är att de är mer fokuserade på sin uppgift och de är mer medvetna numera. 

Till sist en lite sak som kanske inte har så mycket med det flippade klasrummet att göra men tangerar väl till IKT. I morse när jag satt och tittade på vinterstudion så kommer min femåring och ville kolla på barnkanalen. Jag säger att jag ville kolla klart på skidorna och då replikerar han med tydlighet i rösten: ”Men pappa, du kan kolla vinterstudion på datorn så kan jag kolla på TV:n”. Barnen har oftast väldigt klara reflektioner och bra lösningar på de mesta.

Ha det gott alla slöjdlärartankarintresserade där ute så hörs vi snart igen

Leif

Annonser

5 thoughts on “Helg med flippat klassrum, journalister och IKT

  1. Hej Leif! Jag hittade till din blogg via att du började prenumerera på min YouTube-kanal. Vad kul att stöta på en annan trä- och metallslöjdlärare som är intresserad av att arbeta med IT-verktyg i slöjdsalen. Som nybliven slöjdlärare är det nog närmast tvärt om för mig (jämfört med vad du berättar om dig själv på din om-sida) – jag känner mig varm i kläderna med IT, men ny och grön när det gäller slöjdläreriet. Jag tycker dock att det ser ut som om du har full koll på det här med IT. Vilka bra idéer du har! Det här med QR-koder var en riktig höjdaridé!
    Jag har börjat experimentera lite med instruktionsfilmer i slöjden. Se t ex http://slojdpedagogen.blogspot.se/2013/02/flippa-slojdsalen.html och http://slojdsalarna.se/?cat=43. Det ger mersmak.
    Jag lägger till din blogg i min läslista och ser fram emot att följa dig!

    • Jag använder inte wordpress till loggskrivande. Det gör vi i vår lärplattform som heter pingpong. Än så länge är det bara jag och den individuella eleven som kan se och kommentera elevens loggbok. Min förhoppning är att eleverna skall kommentera varandras loggar i framtiden. Men just nu har jag förändrat ganska mycket så det får vänta ett tag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s