Det blev nog bra i alla fall

Vilken dag det har varit. Redan när dagen började var jag ur form, det kändes nästan som jag gick ett halvt steg efter mig själv. Efter att ha känt så här hela dagen, haft lite konflikthantering, elevsamtal och andra oplanerade saker som krävde min uppmärksamhet och närvarande fick jag sätta igång sista lektionen fortfarande med en halvt-steg-efter-känsla och en känsla av frustration eftersom jag inte hade hunnit med det jag borde.

Eleverna kom till salen och jag inledde med att berätta om att min dag inte varit den bästa och jag inte var på topp denna lektion. Det märktes med en gång att det var en lugn lektion med arbetsro och när vi avslutade lektionen och eleverna var på väg ut så vänder sig den siste eleven om, tittar på mig, ler och säger: -Leif, nästa vecka kanske du kan ha en dålig dag också för det har varit så lugnt under lektionen idag.

Jag förstår vad eleven menade, det var verkligen en lektion där alla jobbade för sig själva lugnt och målinriktat. Och även om jag nu inte hade hunnit förbereda allt som jag borde inför lektionen så blev det ju bra i alla fall.

Kommentera

