Även en lång resa börjar alltid med ett steg

Imorgon skall lärarna på Särlaskolan iväg till en annan skola, Smedingeskolan, för att titta på deras IKT-arbete, eller deras arbete med 1 till 1. Syftet är att fundera över hur de jobbar och analysera det sen jämföra med hur jag själv jobbar med IKT. Sen är väl tanken att jag skall fundera över hur jag skall komma längre i SAMR-modellen. Jag har ju egentligen kommit en bit redan och är väl på modification eller redifinition-stegen i en del jag gör. Men det går ju alltid att utveckla sitt arbete. Ett sätt att klättra ytterligare ett steg upp i SAMR-modellen skulle kunna vara att låta eleverna göra redovisningar av sina projekt genom att spela in filmer om dem. Genom att sen dela dem på nätet kan man låta andra skolor vara med och ge feedback på arbetena. Egentligen tänkte jag få till detta arbetet redan nu till våren men det är mycket som skall klaffa och det blir förmodligen inte förrän till hösten. Det finns säkert andra saker som jag skulle kunna göra för att utveckla mitt arbete med IKT i slöjdundervisningen. Skall bli riktigt spännande att träffa lärarna på Smedingeskolan imorgon och kanske få inspiration för vidare utveckling.

Min resa har bara börjat. Det är en lång resa men även en lång resa börjar alltid med ett steg.

 

Kommentera

