Göra OCH tänka!

Fick en tanke under en lektion för ett tag sen som började gnaga i mig. Hur kommer det sig att vi som lärare ofta fastnar i görandet? Denna tanke har levt kvar i mig och gnager hårdare för varje dag. Jag har försökt att göra något åt det men hamnar alltför ofta fortfarande i görandet. Kanske beror det på mitt ämne, slöjd som per definition är ett ämne där eleverna gör saker. Men tänkandet är en mycket central del av ämnet och det är just därför jag ställer mig denna fråga. Jag tycker i och för sig att jag redan idag hjälper eleverna till tänkandet men hur skall jag göra för att få eleverna att tänka mer? Med tänkande menar jag de förmågor vi skall träna eleverna i att använda som exempelvis analysförmåga eller metakognitiv förmåga som är ett par av ”The big five”. I dagsläget ställer jag frågor till eleverna som får dem att tänka, dels under lektionstid och dels som svar på de loggboksinlägg de gör i omedelbart samband med lektionerna. Naturligtvis sker ju elevernas tänkande under lektionerna med problemlösningar, reflektioner o.d. och det är ju bra. Men det som sker i loggboken blir inte på riktigt. Det blir ju bara en dialog mellan mig och eleven. I bästa fall mellan mig, eleven och några andra elever i klassen. Men tänk om vi kunde få omvärldens kommentarer på loggboksinläggen eller få igång en diskussion om lärande med elever från andra sidan jorden? Tänk att få reaktioner från ”den verkliga” världen utanför skolans fyra väggar?

Jag har funderat på att skapa denna diskussionsmöjligheten på min blogg ”särlaskolan slöjdar”. Där Skulle jag kunna ställa frågor som sätter igång tänkande och eleverna skulle kunna svara genom att kommentera mina frågor och påståenden och även andras kommentarer. Då finns ju också möjligheten att personer utanför skolans värld ser frågorna och kanske också kommenterar. Då skulle det vara på riktigt och görandet skulle också kompletteras med tänkandet och en del i att lära sig mer och nå längre.

Det kommer förmodligen bli nästa sak för att utveckla min slöjdsida mer men just nu har jag ju precis gjort en del förändringar och jag tror att eleverna behöver få vänja sig vid dessa förändringar först innan jag utmanar dem ännu mer, eller kanske borde jag sätt igång redan nu för att öka möjligheterna för eleverna.

One thought on “Göra OCH tänka!

Kommentera

