Nu är det fredag och allt är väl!

Nu är det fredag igen och veckorna börjar gå fortare och fortare. Jag evt inte om det beror på att jag blir äldre och att varje vecka är en mindre del av mitt liv ju äldre jag blir eller om det beror på att våren börjar närma sig och att det är så mycket att göra så tiden flyger fram (om nu tid kan flyga?????). Jag ser nöjt tillbaka på en bra vecka med många kloka tankar från elever. Det är nog det bästa som finns när man ser att en elev förstår. När de får den där ”aha”-upplevelsen. Det har varit många sådana den här veckan. Det har faktiskt varit ett par sådana för mig också och det kanske är ännu bättre. För visst är utveckling ett måste även för oss lärare. Tänk vad tråkigt att bara låta dagarna gå utan att få lära sig något nytt eller utan utmaningar. Men det kanske är därför man har valt att bli lärare, just för att dagarna alltid bjuder på nya utmaningar och upptäckter.

I eftermiddag skall min son på simskola. Jag hinner inte dit i tid eftersom den börjar samtidigt som jag slutar så ofta får morfar hänga med honom. Men min son vill att jag skall komma dit så fort jag kan. Jag ser ofta hur han kikar efter mig från bassängen och när han ser mig komma dit så vinkar han lätt och plaskar vidare. Jag har funderat på varför han verkligen vill att jag skall komma dit vilket jag tycker är jättekul. Jag tror att det har att göra med att vi oavsett vem vi är vill ha bekräftelse. Vi vill att människor skall se vad vi kan och vi vill visa oss duktiga. Vi vill ju inte att våra dåliga sidor skall synas utåt eller åtminstonde vill vi inte att andra skall fokusera på det. Det är väl en lärdom att ta med sig in i skolans värld. Vi vill ju att våra bra saker skall bli synliga. Vi vill utveckla det som vi är bra på. Då kanske vi lärare måste bygga på det positiva för att få eleverna att visa det bästa de kan och samtidigt utvecklas.

Livet är gott och jag är tillbaka på banan igen:-)

 

Kommentera

