Hur är det att vara elev på mina lektioner?

Frågan är svår att svara på för mig utan att fråga eleverna och inte ens då är det säkert att jag får ett bra svar eller ett svar som visar hela sanningen. Men trots detta är det en mycket viktig fråga att ställa. Oavsett om man får svar eller inte så är det mycket viktigt att ställa denna fråga. Hur vill jag att eleverna skall känna på mina lektioner? Hur vill jag att de skall känna när de går från lektionerna? Hur vill jag att de skall känna på väg till lektionerna? Vill jag att de skall känna hopplöshet och förtvivlan eller glädje och hopp. Naturligtvis är det ju de sistnämnda. Jag vill att eleverna skall känna glädje och viljan att utvecklas. Jag vill att eleverna skall våga ta steget ut i det ”okända” och utforska och lära sig mer. Jag vill att mitt klassrum skall vara så öppet att alla känner att de kan vara sig själva. Att jag vill ha det så i mitt klassrum är en sak men att lyckas med det är en annan sak. Det finns så mycket som kan få oss att tappa fokus från det positiva tänkandet men en grundfilosofi som jag har är att alltid bygga på det som eleverna lyckas med. Det kanske är det viktigaste av allt. För vem vill höra det som de är dåliga på. Förmodligen vet de redan sina svagheter ändå. Men vi är ganska dåliga på att verkligen lyfta våra styrkor. Det leder till utveckling.

Undrar egentligen hur det är att vara elev på mina lektioner?

Kommentera

