Den bästa feedback jag kan ge är att förändra min undervisning så att den möter eleven.

Läser just nu John Hatties Synligt lärande för lärare. En bra bok för alla som vill veta hur man når längre som lärare och vill veta en del av de bakomliggande orsakerna till detta. Hattie har gjort en översikt på en hel hög avhandlingar, artiklar och skrifter som handlar om skolan. Detta har han sammanställt i sin forskningsöversikt. En sak han nämner i boken är detta:

”Alltför ofta fokuserar nya lärare och den fortbildning som erbjuds mer erfarna lärare på undervisning och inte på lärande. Uppmärksamheten måste flyttas från hur man undervisar till hur man lär sig – och inte förrän lärare förstår hur varje elev lär sig kan de gå vidare och fatta beslut om hur de skall undervisa.”

Hattie, Synligt lärande sid 127

Ganska intressant med tanke på att lärare ibland försöker hitta färdiga lösningar till sina lektioner. Vi vill inte hitta vägar att möte elevernas lärande utan helst av allt vill vi att vi får lektionen serverad och vi kommer in och river av lektionen. Eller? Är det kanske inte så längre? Kanske har vi insett att vi måste formatera om undervisningen så att vi kan möta eleverna där de befinner sig. Och för att kunna göra det måste vi om Hattie skriver veta hur varje elev lär sig. Detta får mig att komma in på feedback.

Länge har jag tänkt att feedback bara handlar om att jag ser vad och hur eleven lär sig och jag ger eleven tips om hur han/hon skall komma vidare. Men feedback handlar ju också om det jag gör med min undervisning när jag har utvärderat lektionen. Vad måste jag göra för att eleven skall lyckas nå längre? Jag kan ju visserligen förvänta mig att eleven skall göra saker men det är inte där kärna ligger. Jag kan aldrig få någon annan att förändra sig eller sitt lärande om denne inte är med på det. Och för att lyckas måste jag gå tillbaka till mig själv. Jag måste använda utvärderingen till att dels ge eleven feedback men även till att låta utvärderingen förändra mitt sätt att undervisa eller mitt sätt att möta min elever. Den bästa feedback jag kan ge en elev är att förändra min undervisning så att den möter eleven där den befinner sig. Allt börjar med mig själv!

Lev väl!

3 thoughts on “Den bästa feedback jag kan ge är att förändra min undervisning så att den möter eleven.

  1. Ping: Trygghet, samarbete, ansvar | I huvudet på en slöjdlärare

Kommentera

