Färdiga lösningar, bra eller dåligt?

Fick för ett par dagar sen ett reklamblad ner i min brevlåda på jobbet. Det gjordes reklam för att jag kunde för runt en tusenlapp köpa en terminsplanering för min undervisning i slöjd. Blev genast fundersam och tänkte: Är detta bra? Min andra tanke var att i dagens skola med stressade lärare så är det nog en del som köper detta, och det kanske passar dem, men mig passar det inte. Det blir ju inte min undervisning om någon annan planerar den åt mig. Visst, jag kan ju köpa detta och förändra den så att den passar mig men då missar jag ju processen med att skapa och forma undervisningen. Och mina elever får ju inte heller vara med och forma den undervisning som skall leda dem vidare.

Hur skall eleverna kunna vara delaktiga om de blir serverade färdiga lösningar? Då genast till min nästa fråga: Är det som jag håller på med i ”särlaskolan slöjdar”? Kanske är det en björntjänst jag gör mina elever? Visst de kommer vidare med sin arbetsprocess men kanske blir så att de bara härmar och inte vågar testa? Jag vill ju att de skall vara kreativa och våga testa för att vinna kunskaper. En del instruktionsfilmer är nog väldigt styrande och en del av de filmer jag har lagt ut är mer inspirerande. Mina filmer skall vara redskap för eleverna att komma vidare i arbetsprocesserna utan att vara för styrande och vara ett hinder i den kreativa processen. Jag tror att mina filmer leder till utveckling för eleverna utan att sätta stop för kreativiteten. Eleverna kan ju välja att ta till sig de som de vill. Det ger utrymme för individen.

Vad tycker ni, är jag för styrande med de instruktionsfilmer jag har gjort eller är det en hjälp för eleverna att komma vidare? Kan filmerna vara ett hinder för en del? Detta är en frågeställning jag funderar mycket över och en annan fråga är den jag började detta inlägg med. Är det bra med färdiga lösningar? Blir vi för låsta i vår kreativitet av dem? Vad tycker ni?

Leif

2 thoughts on “Färdiga lösningar, bra eller dåligt?

  1. En intressant fråga. Vi arbetar visserligen inte med samma åldrar på barnen men det tror jag är oväsentligt. Jag märker tydligt hur styrda en del blir redan av att man har visat ett exempel på en färdig produkt eller bara ritat något på tavlan. Några elever kopierar direkt utan att försöka hitta på något eget. Är det positivt eller negativt?
    Jag tror att somliga elever behöver en tydlig bild av vad det är som ska göras och hur. I första skedet kopierar man och när man känner sig trygg i hur något ska göras och man märker att det fungerar så kan man ta nästa steg; att börja experimentera och testa egna vägar.
    Sen finns det en annan grupp av elever som direkt ser möjligheter i skapandet och tar till sig hur man ska göra något men gärna vill testa sina egna vägar ändå.
    Fortsätt med dina filmer Leif. De öppnar för en ökad kreativitet och med dina reflektioner lär din undervisning inte bli för styrande.
    Ha en bra dag!
    Camilla Larsson

Kommentera

