Möta eleverna där de befinner sig!

I detta underbara vårväder sitter jag och funderar över ett samtal med kollegor där det dök det upp en fråga i mitt huvud som egentligen jag har funderat över flera gånger. Hur skall man sätta målen med sin undervisning? Skall jag ta för givet att alla eleverna kommer nå målen eller skall jag förvänta mig att en del elever inte når målen? Jag tror att jag alltid sen jag började jobba som lärare haft som utgångspunkt att alla elever har möjlighet att nå målen. Och om man tänker att det är min undervisning som skall leda eleverna till målen så är det väl kanske så att betygen som jag ger eleverna i grund och botten är en utvärdering av min undervisning. Om en elev inte når målen så kanske det är så att jag får ta mig en funderare och försöka hitta vägar för att eleven skall nå målen. Även om eleven har ansvar att göra sitt bästa så måste jag samtidigt möta eleven där den befinner sig annars är det stor risk att eleven inte når målen.

Jag gillar att likna detta vid en orienteringsbana. Om eleven behöver hjälp och befinner sig vid första kontrollen så blir det lite konstig om jag försöker hjälpa eleven som om eleven befinner sig vid sjunde kontrollen (det finns naturligtvis självgående elever som skulle klara sig bra men de skulle klara sig bra även i andra sammanhang). I detta fall kommer eleven inte bli hjälpt utan i värsta fall struntar eleven i att försöka ta sig vidare och då har jag inte lyckats som lärare. Det behöver inte vara direkta kunskaper som skiljer sig mellan elevens nuvarande position och lärarens förväntade utgångspunkt.

Det kan lika gärna vara andra saker som gör att vi måste anpassa undervisningen. Men min utgångspunkt i detta resonemang är att jag aldrig kan lägga ansvaret på eleven för att den skall lyckas i skolan, det ansvaret är mitt. Sen att det är eleven som måste finnas där och ta emot det som erbjuds det är en annan fråga men naturligtvis inte oviktigt. Även om jag kanske också där måste möte eleven där den befinner sig och för att ingen skall misstolka detta, jag som lärare bär ansvaret för att undervisningen möter alla elever. Det är ingen lätt uppgift att möta alla eleverna där de för tillfället befinner sig, ibland har jag upptill 20 elever i klassrummet. Det finns inte ett svar för hur man kan kan lyckas med detta men ett av många olika sätt jag använder för att möta alla elever är modellen flippa klassrummet. I min blogg Särlaskolan slöjdar ger jag eleverna möjlighet att förbereda sig i sin egen takt inför lektionerna. Kolla gärna in denna eller kolla artikeln som handlar om min undervisning och som publicerades i tidningen uttryck.

Förutom att jag har börjat flippa mitt klassrum denna terminen så har jag gjort en annan förändring för att eleverna skall finna arbetsro. Det grundar sig i iakttagelser som jag gjorde under förra terminen. Jag började mina lektioner med att göra en närvarokontroll och sen hade jag en genomgång. De elever som då råkade komma försent blev ett störmoment och genomgången var förstörd. Denna termin har jag istället gjort så att eleverna har när de kommer till lektion tagit fram sina arbeten och börjat slöjda. Det funkar ju även om jag inte hade varit slöjdlärare genom att ha ett par enklare uppgifter som eleverna kan börja med direkt när det kommer till lektionen. Att de kan börja direkt medför att de elever som råkar komma försent inte blir ett störmoment. De kan bara flyta in i klassrummet och sätta igång. När det sen har gått några minuter då kan jag om det finns behov (sen jag börjat flippa mitt klassrum har behovet av instruktionsgenomgångar minskat drastiskt) ha min genomgång. Jag har sen jag började med lektionerna så fått en mycket lugnare start och det blir en mer harmonisk lektion. Det har till och med blivit så att en hel del elever kommer innan lektionen börjar för att få lite extra tid. Och det är riktigt roligt att veta att eleverna tycker det är så roligt att de kommer i förväg för att få mer tid. Eftersom jag kanske inte riktigt är klar med för och efterarbete (dokumentation m.m.) när eleverna kommer till lektionen i förväg så har det oftast blivit så att jag är djup försjunken i datorn eller liknande och det är ju inte så trevligt för eleverna att möte detta. Därför har jag funderat på om jag istället skall stå i dörren och ta emot eleverna genom att hälsa på dem när de kommer. Det är ju inte så att jag helt struntar i eleverna nu men jag vill verkligen att alla skall bli sedda och känna sig varmt välkomna när det kommer och därför så kommer jag nog att redan från det att eleverna kommer till lektionen. Bemötandet blir viktigt i mötet med eleven. Att bli bemött som en människa är väl allas önskan. Alla vill vara någon innerst inne, även den som inte vill synas. Jag tror dessutom att det ytterligare kommer öka trivseln och därmed måluppfyllelsen. Möta eleverna där de befinner sig och på ”deras villkor” är förmodligen det viktigaste målet för mig.

Lev väl därute, och ta hand om er!

One thought on “Möta eleverna där de befinner sig!

  1. Du är en otroligt unik och inspirerande lärare. Jag hade gärna sett fler som dig.
    Angående hur eleverna skall möta dina mål. Människor som du säkert har märkt lär sig olika snabbt och på olika sätt. Därför så lämpar sig ”Constant never ending improvement” bäst. Det innebär att du utgår från där varje enskild elev är och varje dag(lektionstillfälle) ger dem en plan för att ständigt förbättras från deras ursprungsläge. Målmässigt så finns då även en möjlighet att mäta deras utveckling i ämnet istället för att se ifall de når en viss nivå. Vi lär oss även på ett flertal olika sätt som jag har skrivit en artikel om och därför så kan en del ta in information jättebra genom att till exempel GÖRA en sak medans andra har svårt för det och behöver exempelvis SE någon annan göra det först. Läs gärna min artikel om detta ifall det låter intressant.

Kommentera

