Fredagssoffan

Sitter här i min egen soffa och funderar över morgondagen. Skall vara gäst i fredagssoffan på Borås stad. En livesändning på nätet där jag skall bli intervjuad och få berätta om mitt arbete och hur jag jobbar med mitt flippade klassrum. Förmodligen kommer allt gå bra men jag kan inte låta bli att fundera på, tänk om jag inte får fram det jag vill. Tänk om bilden av mig och min undervisning blir helknasig. Tänk om jag gör eller säger något icke genomtänkt. Jag vet ju att jag ibland säger saker som jag strax därefter funderar över om det verkligen kom ur min mun. Men jag antar att det är det som livesändningar handlar om.

Funderar lite om vad jag vill ha fram. Egentligen vill jag bara visa att det är möjligt att flippa i slöjden. Jag är inte den första som gör det och förhoppningsvis inte den sista. Jag ser redan nu efter 3 månader att jag har fått ett lugnare klassrumsklimat där eleverna börjar hitta in till sidan och faktiskt använda den som en extra resurs under lektionen. Men det viktigaste är nog att eleverna blir mer medvetna om hur de kan gå vidare, kunnigare och kan förbereda sig inför slöjdlektionen och när det kommer till lektionen kan de sätta igång direkt. Jag blir mer av en utmanare som ställer ”varför”-frågor som gör att eleverna utmanas i sitt tänkande. Det finns säkert massor som jag vill ha fram men jag tror att jag får lita samtalet leda vidare och se var vi hamnar.

Det skall i alla fall bli riktigt spännande och jag ser fram emot att ta plats i fredagssoffan. Hoppas ni hänger på!

Kommentera

