Beröm

Återkommer igen till en bok som jag tycker säger mycket om undervisningens kärna och mitt yrke. Jag fastnade för ett litet stycke som fick mig att fundera:

”Beröm används ofta för att trösta och stödja, är ständigt närvarande i många klassrum och välkomnas och förväntas av eleverna – men vänder uppmärksamheten från uppgiften, processen eller självregleringen. Det viktigaste budskapet är att ge beröm, men inte på ett sådant sätt att det försvagar kraften i återkoppling. Håll isär beröm och återkoppling om inlärningen.”

Citatet är hämtat ur John Hatties bok synligt lärande för lärare. 

Jag blev lite fundersam och började syna min egen undervisning mot denna del av boken. Faktum är att jag kom inte vidare utan fastnade i tanken om att jag kanske bara ger beröm utan att tänka på inlärningen. Vi måste ju alltid ha målet med inlärningen i fokus när vi ger återkoppling eller feedback om man nu vill kalla det så istället. Det är ju ganska självklart att man skall koppla berömmet mot inlärningsmålen. Då kommer eleverna förstå vad det är som är bra och varför de får beröm. Men allra effektivast är nog återkopplingen om den är saklig och konkret. VId närmare eftertanke så ger jag nog en del beröm under mina lektioner och under min feedback till eleverna men den är alltid kopplad till något innehåll eller något lärandemål. Men det är ju vad jag tycker om min egen undervisning och återkoppling, jag har ännu inte fått återkoppling på min återkoppling:-)

Men oavsett detta så mår alla bra av att få höra att de är bra och att man ser dem. Jag kan dra en liknelse till mina senaste upplevelser med all uppmärksamhet kring mitt arbete med ”Särlaskolan slöjdar” och livesändningar på nätet i fredagssoffan. Jag har fått mycket beröm från många ställen runt om i Sverige (och världen) och jag är jätteglad för det men den återkoppling som även har varit kopplad till innehåll är den som ger mig mest. Då vet jag vad jag har gjort bra.

Vill till sist bra framföra ett stort tack till all återkoppling (oavsett om den har varit kopplad till ett visst innehåll eller ej) och beröm. Jag är jätteglad för att ni uppskattar mitt arbete och jag hoppas att ni fortsätter följa mitt arbete med att föra slöjden in i nästa utvecklingssteg.

TACK!

Kommentera

