Reflektion

Idag vid ett gruppsamtal med några kollegor så dök en tanke upp i huvudet. Och eftersom bloggen heter i huvudet på en slöjdlärare så passar det ju ganska lämpligt att ta up det här. Egentligen är det en ganska självklar tanke men jag behöver få reflektera över den och dela med mig av de tankar som dök upp idag.

Min tanke handlar om reflektion och hur viktigt det är att stanna upp och reflektera. Reflektionen tillför så mycket. Jag funderar över vad som hänt och hur jag skulle vilja att det händer och förändrar mitt beteende så att det mer överensstämmer med min vilja av det som skall hända. Ganska torr beskrivning men egentligen helt sann. Sen sker det lite modifikationer beroende på situation. Men jag skriver ju inte detta för att beskriva ordet reflektion utan för att berätta om vikten av reflektion.

Jag har under några tillfällen de senaste månaderna suttit ner med några kollegor för att prata och reflektera om några texter och situationer. Och jag hade ju egentligen kunnat läsa texterna själv och reflekterat över dem. Men det mest fantastiska att sitta i grupp och reflektera är alla tankar som delas. I dessa tankar utmanas mina egna tankar och jag får utveckla mina egna tankar. För att fortsätta utvecklas måste vi lärare dela med oss och våga utmanas i våra tankar. Det finns lärare som, ursäkta uttrycket, kör sitt eget race. Det kommer aldrig leda till någon utveckling. Det är ju genom mötena som vi utvecklas. Och i ett komplext yrke som läraryrket finns det inga alternativ. Vi måste dela med oss. Vi måste reflektera tillsammans och vi måste våga gå ur vår egen bekvämlighetszon.

Jag känner själv att min egna reflektion dock ger mig nya tankar eller att jag modifierar mina idéer men jag kommer inte riktigt vidare utan input utifrån. Men sen jag fick chansen att vara med i den förut nämnda samtalsgrupp så har mitt synsätt på mig själv förändrats och på min undervisning förändrats. Det var bland annat genom samtalet i denna grupp som min tanke att ha en ”flytande start på lektionen” (vilket innebar att många elever kommer innan lektionen börjat och vill sätta igång och det får de om de vill för jag kan ha min genomgång, om jag har någon, senare under lektionen) kom till stånd. En idé som har gett mig mer harmoniska elever. Det var genom reflektion med andra lärare som jag började hälsa personligt på alla elever i början av lektionen. En idé som ledde till att eleverna känner sig sedda och som även gör att jag lättare upptäcker om någon elev inte mår bra. Den sista idén har jag inte testat fullt ut än men har för avsikt att försöka under alla mina lektioner framåt. Genom mötet med andra lärare och deras reflektioner kan jag lära mig och utvecklas.

Så till alla lärare: dela med er, reflektera tillsammans och erövra världen!

One thought on “Reflektion

  1. Ping: Trygghet, samarbete, ansvar | I huvudet på en slöjdlärare

Kommentera

