Fritiden ger mig erfarenhet

Fredag igen, det känns som om fredagarna kommer tätare och tätare ju närmare sommaren vi kommer. Jag sitter just nu på tåget till Stockholm. Skall dit och träffa några vänner och kollegor inom Röda Korset. Vi skall arbeta fram ett bedömningsunderlag för första hjälpen-grupperna inom Röda Korset. Det är ett engagemang som är helt frivilligt och jag lägger en del tid på det under helger och kvällar. Varför kanske du frågar dig? Det ger mig en hel del. Jag får dels träffa massor med vänner men samtidigt får jag vara med och utveckla första hjälpen-verksamheten inom Röda Korset. Jag har varit verksam i Röda Korset under snart 15 år och det är fortfarande roligt. Så nu under helgen skall jag tillsammans med några andra fundera, samarbeta, reflektera och utveckla behörighetsbedömningen (som det kallas inom Röda Korset) så att vi kan säkra att kvaliteten på verksamheten fortfarande hålls på en hög nivå.

I Röda Korset kan jag ta med beprövad erfarenhet och vetenskapen när det gäller bedömning och lärande från mitt jobb. Jag är övertygad om vi skall kunna hålla en hög kvalitet på Röda Korsets verksamhet så måste vetenskapen och den beprövade erfarenheten vara med i arbetet med verksamheten.

Men det är inte bara åt det hållet som erfarenheten går. Jag tar med mig mycket från mitt arbete med första hjälpen-verksamheten till mitt arbete med undervisning. Det mest uppenbara är att när eleverna skadar sig i slöjden så vet jag direkt vad jag skall göra. Men den kanske viktigaste erfarenheten jag har tagit med mig till mitt yrke och till mitt liv är mötet med alla människor vilket har format mig till den jag är idag.

Till sist vill jag bara säga att jag har haft en underbar dag idag. Det beror inte på att min skivputsmaskin fungerar igen (även om det är en positiv händelse) utan det har varit en sån där underbart intensiv dag som har varit full med tillfällen och möten med underbara elever och kollegor som gjort mig glad och som har fått mig att inse att jag har världens bästa jobb.

Ha det gott och trevlig helg!

Kommentera

