Trygghet, samarbete, ansvar

En ny vecka och nya val att göra. Nya möjligheter och nya utmaningar. Har funderat lite på det där med TSA. Särlaskolans profil. TSA står för trygghet, samarbete, ansvar. Jag tänkte utveckla detta lite och koppla det mot mina tankar och min undervisning.

Trygghet – Känner sig eleverna trygga när de är på mina lektioner eller i min undervisning. Jag tror det och det beror på att jag försöker få alla att känna sig välkomna. Det senaste har jag börjat personligen hälsa på eleverna när de kommer till salen. Jag vill göra detta för att ingen skall känna att jag inte ser dem. Jag kan samtidigt få lite mer känn på hur eleverna mår för dagen även om det inte är helt säkert att jag märker allt. 

Genom att jag har flippat mitt klassrum så frigör jag mer tid under lektionerna som kommer eleverna till del. Det betyder att eleverna kan känna sig mer sedda och ha större möjlighet att nå målen vilket torde leda till trygghet. Men kanske är det viktigaste att jag ser mer under lektion än vad jag tidigare gjort och det leder till lugnare klassrumsklimat vilket i sin tur innebär trygghet.

Samarbete – på vilket sätt kollaborerar eleverna med varandra och mig? Leder detta samarbete till utveckling av kunskaper? Jag har märkt att eleverna sen jag började flippa mitt klassrum blivit mer benägna att hjälpa varandra. Jag har vid några tillfällen faktiskt blivit bortvald som alternativ till att få hjälp till förmån för klasskompis. Eleverna diskuterar och funderar tillsammans för att hitta lösningar på problem som de ställs inför.

Just det ovanstående kanske eleverna gjorde innan också men att jag har blivit bättre eller fått mer tid att upptäcka det. Jag känner själv att jag har gjort en förändring i mitt synsätt att se på undervisning. Kanske inte så stor men det har inneburit att jag som ni säkert sett i tidigare blogginlägg jag har börjat låta feedback vara en möjlighet för mig att förändra min undervisning för att möta eleverna där de befinner sig. Egentligen är det ju ganska självklart att jag skall möta eleverna med min undervisning och inte tvärt om.

Ansvar – Min första fundering när det kommer till ansvar är: eleven eller jag? Egentligen ganska konstig fundering eftersom det handlar om båda två. Men det måste vara jag som tar större ansvar eftersom det är jag, tillsammans med andra vuxna,  som måste ge eleven redskap för att kunna ta ansvar. Jag tycker att jag dels genom att använda formativa bedömningsmetoder i min undervisning som exempelvis feedbacken som jag ger till eleverna i syfte att leda dem vidare i sin process (egentligen kallar jag detta feedforward) men också genom att jag flippar min undervisning ger jag eleverna möjlighet att ta mer ansvar och sakta men säkert bli ägare av sitt egna lärande.

Det finns andra exempel där jag ser att eleverna tar ansvar och ett av dessa tillfällen har jag nämnt tidigare och det handlar om när en elev upptäcker en klasskompis som behöver hjälp så ger de hjälp till varandra. De blir resurser till varandra och det är verkligen att ta ansvar. Ytterligare ett exempel på hur min förändring av mitt synsätt har lett till ökat ansvarstagande hos eleven är att jag som jag nämnt i ett tidigare blogginlägg börjat ha ”flextid” i början av lektionen vilket har minskat sena ankomster och faktiskt gjort att eleverna kommer innan lektionen börjar istället. Genom att eleverna kommer till lektionen och sätter igång med någon kort uppgift som jag förberett eller att de fortsätter på det som de gjort föregående lektion så slipper de sitta och vänta på de som kommer sent. Det finurliga i kråksången är att det numera inte är så många som kommer så sent. Genom att jag tog bort det arbetssättet att jag skulle vänta till alla var närvarande så har ett problem nästan försvunnit. Eleverna har genom att jag låter dem ta ansvar blivit bättre på att ta ansvar. Det låter ju ganska självklart, eller hur?

Detta var några exempel på hur Särlaskolans profil genomsyrar min slöjdundervisning och jag försöker hela tiden lyssna av hur eleverna tycker vi skall gå vidare eller hur de vill att vi skall förändra slöjdundervisningen. För till syvende och sist så är det ju för dem som undervisningen är och då är det väl de som skall vara med och forma den.

Lev väl!

Kommentera

