Varför skall jag möta eleverna där de befinner sig och inte tvärt om?

Det kan man ju fundera på men för mig är det ganska självklart. Jag tänker göra ett tankeexperiment och förenkla undervisning och målen i LGR 11 genom att jämföra dem med en orienteringsbana. Tänk er att eleverna är orienterare som skall ge sig ut på banan. De vet inte hur de skall ta sig vidare mot målet och just den här banan har de kanske inte tidigare prövat. Vem vet en del av dem kanske inte ens har varit ute i skogen förut eller ens varit i kontakt och vet vad orientering är. Tänk er att det är dessa elever vi skall ta hand om och hjälpa från start till mål via alla kontroller. IMG_1063

Hur skulle det fungera om jag som lärare då kommer till orienteringsbanan och vid starten förklarar jag målen för eleverna, dvs att de skall ta sig till kontroll 1, sen kontroll två osv till målet. Jag skickar sen iväg eleverna ut på banan och här kommer utmaningen. Nu börjar eleverna försvinna åt olika håll och då funkar det inte om jag som lärare sätter mig på en stubbe eller sten ute i skogen och väntar på att eleverna skall komma dit så jag kan hjälpa dem. Visst kommer säkert några elever förbi, kanske till och med de flesta, men min uppgift som lärare är ju att hjälpa och handleda alla elever till mål via alla kontroller i skogen. Det betyder att jag måste möta alla elever där de befinner sig för tillfället, det går inte att vänta till provet om två veckor för att se om de behöver hjälp. Då kanske eleverna är lång borta, kanske till och med utanför kartan. Hjälpen (feedbacken) måste vara omedelbar och direkt för att den skall hjälpa. Den måste också vara relevant och leda framåt mot målet annars är feedbacken onödig.

Den stora utmaningen för mig som lärare är att möta ”alla” elever. Jag har inte råd att låta någon springa fel på banan och komma ”bort”. Genom att jag använder BFL (bedömning för lärande eller formativ bedömning) och flippad undervisning för mina elever så ger jag dem medel för att lyckas hitta till målet och på vägen hitta till alla kontrollpunkter. Jag skulle vilja likna det vid en GPS-navigator.

Jag hoppas att ni har det bra därute och att ni tar hand om er!

Lev väl!

Kommentera

