Nytt verktyg

Jag har fått ett nytt verktyg till slöjden. Då skulle de flesta tänka kanske stämjärn, såg, hammare eller något liknande. Men mitt nya verktyg är en Ipad. Tanken är att göra det ännu enklare för eleverna att filma sin process och att dela med sig av detta. Eleverna har sedan tidigare sina datorer och det är ett fantastisk redskap. Men med den nya plattan förenklas dokumentationen genom bilder och film. Eleverna kan logga in på sin lärplattform och bifoga bilderna direkt. Och sen kan de ta sina bild/film-filer och sätta samman till en dokumentation och publicera till nätet och föräldrar och andra kan lätt bli delaktiga i den sista delen av processen. Till hösten skall vi, min textila kollega och jag tillsammans med bildläraren, köra ett återvinningsprojekt där de skall använda filmen som ett redskap att visa sina kunskaper. Skall bli riktigt spännande.IMG_1250

Sen har jag ytterligare en vinst med att ha en Ipad och det är i de lägre åldrarna där datorer till varje elev inte är implementerat (än) kan eleverna använda plattan för att kolla på instruktionsfilmer, lära sig mer om tekniker, och hitta inspiration. Mina QR-koder i klassrummet kommer också kunna användas mer eftersom det går lätt att scanna in dessa med plattan och komma vidare till instruktioner och inspiration. Eleverna kan också här använda den för att filma sina processer och visa på kunskaper som ibland är svåra att upptäcka.

Just nu känns det som om det finns otroligt många utvecklingsmöjligheter, kanske till och med så många utvecklingsmöjligheter att det är svårt att veta var jag skall börja. Jag antar att jag får ta en sak i taget och testa mig fram, precis som jag vill att eleverna skall göra.

Lev väl!

Kommentera

