Fokus på det viktiga

Tänkte ägna detta korta inlägg åt att belysa en sak som jag har funderat över. Det senaste har jag märkt att fokus dras från det viktiga, lärandet, till hur vi benämner det i gör i klassrummet eller hur vi gör när vi genomför vår undervisning. Jag tycker det viktigaste är att eleverna i grund och botten får öva på att vara de samhällsmedborgare de redan är och att de får öva på att utveckla kunskap om sig själva och lärandet. Jag väljer att genomföra min undervisning genom att flippa mitt klassrum och det genom övervägande filmade instruktioner. Andra väljer att flippa sitt klassrum genom att ge texter att läsa in, intervjuer att göra, bloggar att läsa, frågor att fundera över och mycket mycket annat. Men det är inte hur man gör som är det viktiga utan vad tanken med undervisningen är som betyder något. Alltså att se till att eleverna blir medvetna om hur de lär och att vi ger dem redskap att att utveckla de förmågor som vi skall lära eleverna. Glöm aldrig att fokusera på det viktiga. 

Kommentera

