En skön och givande dag!

Känns som jag har flyt i min vardag nu. Idag var en dag att lägga till minnet och ta fram när vardagen känns tung. Hela förmiddagen på jobbet präglades av möten med goa elever. Dessa möten som varje dag fyller mit yrkesliv med innehåll. Samtalen präglades av förståelse och lärande från alla håll.

Sen åkte jag till Pulsen i Borås för att medverka vid en BFL-träff (bedömning för lärande) med massor andra lärare från hela Borås stad. Det var föreläsningar av en Henrik Almér, rektor vid Ekarängsskolan som lyckats väldigt bra med att få alla elever delaktiga i sitt lärande och medvetna om vad som krävs för att nå kunskapskraven. Det var Emma Holström, idrottslärare på Almåsskolan som använder IKT på ett kreativt sätt i sin undervisning. Sen var det ju också jag som berättade om min flippade slöjdsal. Jag är riktigt nöjd med mitt framförande och det kändes som om jag fick fram det jag ville ha fram. Själva kärnan i mitt förändringsarbete startade nog i mitt huvud och det kan inte framföras många gånger nog. Jag hävdar med bestämdhet att inte förrän läraren har insett att denne måste möta eleven där eleven befinner sig i sitt lärande och verkligen förändrar sin undervisning efter elevens kunskaper så kommer läraren lyckas att öka kunskapen bland sina elever.

Givande samtal präglade BFL-träffen och givande var också samtalen på den pedagogiska pub som jag var på senare under eftermiddagen/kvällen. Möten och samtal med andra pedagoger som precis som jag vill utveckla undervisningen. Alla möten idag har gett mig så många tankar och nya utvecklingsidéer.

Jag har haft en underbar dag och nu sitter jag här och tar det lugnt och förbereder morgondagen. En liten sak som skall fixas är en liten film som skall förberedas inför morgondagens slöjdinriktning. En film som beskriver elevernas arbete. Jag hoppas att jag kan återkomma till detta i ett senare inlägg. Till helgen blir det tåg till Malmö med min 6-åring för att titta på Eurovisionsschlagerfestivalen. Det skall bli riktigt spännande och både jag och min son ser fram emot detta. Det kommer att bli en fantastisk helg!

Ta hand om er och lev väl!

One thought on “En skön och givande dag!

  1. Ping: Videofilmning utvecklar tekniker! | I huvudet på en slöjdlärare

Kommentera

