Videofilmning utvecklar tekniker!

Jag har inte varit en stor vurmade för att eleverna skall lära sig massa slöjdtekniker i slöjden på skolan. Det är sekundärt men oftast ett krav eller möjlighet för att komma vidare i sin process. Jag anser att det viktiga är tänkandet och hur eleven reflekterar över lärandet. Då är det viktigt att eleven får syn på utvecklingsmöjligheter för att komma vidare i sin process och därmed sitt tänkande om sitt lärande.

Jag fick inspiration efter gårdagens föreläsningar då jag, Henrik Almér och Emma Holström föreläste och berättade hur vi arbetade. När Emma berättade hur hon arbetade med videofilmning i sin undervisning och hur eleverna använde det för att utveckla sina tekniker och kunskap blev jag inspirerad. Jag testade detta med en elev som tyckte sågandet var svårt. Jag provade att filma eleven och sen visade jag hur jag gör. Vi satte oss ner och jämförde våra tekniker och eleven såg väldigt många saker som hon kunde förändra. Hon testade att förändra detta och sågade igen.

Det gick lättare och hon utbrister: -Vad lätt det gick nu!

Videofilmning är helt klart ett redskap för att eleverna skall lyckas bättre i slöjden. Filma med Ipad och diskutera lärandet är utvecklande för både lärare och elev. Det synliggör det svårupptäckta!. Det är riktig utveckling och det ger eleven möjlighet att nå längre i sitt lärande och tänkande. Det är framtiden för slöjden!

One thought on “Videofilmning utvecklar tekniker!

  1. Ping: En liten betraktelse efter ett år med flippad slöjdsal | I huvudet på en slöjdlärare

Kommentera

