Lärandet skall in i eleven!

Jag fick en fundering när jag var ute på en promenad i helgen. Egentligen är det inte så märkvärdig tanke men jag vill ändå ta upp detta här och nu så att det inte skall ske några missförstånd om varför jag flippar min undervisning.

När en lärare flippar sin undervisning oavsett om det handlar om filmade instruktioner/genomgångar eller genom något annat sätt så kommer denna flipp med hjälp av tekniken för det mesta bli beskådad eller på något sätt använd av eleven utanför klassrummet. För den oinvigde kan det då tyckas att jag då flyttar lärandet utanför skolan och utanför klassrummet. Det kan ju till viss del stämma. Men jag flippar för att flytta själva nödvändiga informationen utanför klassrummet för att få mer tid till det viktiga under lektionen. Det finns så mycket positiva fördelar med att flippa undervisningen som kommer med som en bonus när jag flippar. Men mitt huvudsyfte med att flippa min undervisning är att lägga fokus på det viktiga.

Jag flippar för att flytta lärandet in i eleven.

Jag beskriver mitt förhållningssätt i en kort föreläsning som Susanne Nystedt filmat och lagt ut i två filmer. Ni kan läsa mer om Susannes idéer och tankar i hennes blogg, VallenSusanne. Tack Susanne!

 

4 thoughts on “Lärandet skall in i eleven!

  1. Inspirerande hur du utvecklar ditt lärande för att få eleverna att bli mer delaktiga i undervisningen. Jag tror på att man lär sig väldigt mycket när man lär ut till andra så när du har fått eleverna till att hjälpa andra så har du även gett dem möjligheten att utvecklas enormt mycket mer än vad de hade gjort utan ditt system.
    Jag ser en stor möjlighet till att lära ut detta system till andra lärare för att skapa en bättre undervisning och jag ser fram emot att se fler lärare utvecklas så som du har gjort.
    Ifall du vill ta del av idéer för att uttöka detta lärande på en större skala så får du gärna kontakta mig på emil.bjording@hotmail.se
    Mvh Emil Björding

    • Tack Emil!
      Sen jag började min förändringsresa så har jag bara roligare och roligare på jobbet. Mina elever är de bästa lärarna för mig. Jag lär mig nya saker varje dag. Nu utgår jag från mig i detta svar men faktum är att min undervisning blivit som den blivit beror till stor del på att jag har förändrat min elevsyn och min syn på lärande.
      Jag kanske gör slag i saken och hör av mig någon dag, men just nu måste jag ta lite ledigt, eller åtminstonde är målsättningen att vara lite ledig. Men av någon konstig anledning kommer jag alltid tillbaka till att fundera om jobbet. Kanske för att det är så kul.
      /Leif

      • Det gör mig glad att höra hur din utveckling har påverkat din syn på jobbet och hur kul du har Leif. Enligt mina erfarenheter så påverkas mycket beroende på hur man själv ser på det som händer och hur man agerar. Allt handlar i grund och botten om en själv. Detta är förmodligen ingen nyhet för dig. Jag önskar dig lycka till med ledigheten och du är välkommen att kontakta mig när och om du känner att du vill dela med dig till andra så att de kan nå samma stadium som dig.
        Ha det bäst sålänge,
        Emil

  2. Ping: En liten betraktelse efter ett år med flippad slöjdsal | I huvudet på en slöjdlärare

Kommentera

