Det är okej att avbryta, det kan vara livsviktigt!

Jag kom och tänka på en sak som hände mig eller snarare en elev för ett tag sen. Jag stod och samtalade med en elev om hur eleven skulle komma vidare i sin process. Vi var nog båda djupt försjunkna i samtalet när jag i bakgrunden hör någon säga, Leif. Jag ber utan att titta upp, eleven som sagt mitt namn att vänta  lite eftersom jag och den andre eleven är mitt inne i samtalet och denne elevens kunskapsutveckling. Jag hör mitt namn ytterligare en gång och upprepar mitt svar. Efter detta säger den eleven jag pratar med att jag nog skall vända mig om. Då jag vänder mig om ser jag eleven som sagt mitt namn lugnt stå med ett djupt sår i fingret och blodet droppandes (såret hade orsakats av ett stämjärn som hamnat lite fel). Jag drar snabbt slutsatsen att jag nog borde ha tittat upp direkt. Nu har jag den fördelen att jag förutom mitt jobb som lärare också utbildar i första hjälpen för Röda Korset. Tack vare mina kunskaper i första hjälpen så kunde jag nu snabbt hjälpa eleven med förband och se till att eleven kom till vårdcentralen där det blev fyra stygn och någon vecka senare så var såret läkt och eleven återställd. Varför skriver jag nu detta då? Jag vill bara uppmana er alla att faktiskt titta upp och vara uppmärksam på vad som händer. Jag har lärt mig massor av händelsen och hädanefter sår tar jag mig alltid tid även om jag är mitt i ett samtal.

Det kan vara livsviktigt!

One thought on “Det är okej att avbryta, det kan vara livsviktigt!

Kommentera

