Ytbehandlingsrummet, slöjdlärarens ständiga gissel!

Förra veckan var terminens sista arbetsvecka för lärare på Särlaskolan. En lugn skön vecka med mycket planering och iordningställande för hösten. Jag valde att än en gång ändra lite i slöjdlärarens ständiga gissel, ytbehandlingsrummet. Det är inte första gången jag väljer att fixa till där i ytbehandlingsrummet och förmodligen inte sista. Det är något visst med färg och elever. Hur jag än gör får jag inte till stället. Alternativet skulle vara att ta bort alternativet helt och hållet men det blir ju lite tråkigt då. Färg förgyller ju verkligen tillvaron och genom ytbehandlingen kan eleverna verkligen uttrycka sig och förändra det som de vill visa genom sina slöjdarbeten. Jag vill ju att eleverna skall utmana sig själva och testa sig fram men samtidigt vill jag att det inte skall komma färg på väggar och golv eller på någon annans saker för den delen. Jag vill att alla skall kunna vara den de är och utveckla kunskaper även i ytbehandlingsmetoder

Jag har bestämt mig för att acceptera att jag måste förändra rummet tills dess att jag får det att fungera samtidigt måste jag också förändra min instruktionsfilm som handlar om ytbehandling. Inte mycket men de inledande delarna som handlar om det praktiska i ytbehandlingsrummet. Så här ser det ut i alla fall. Det är dock inte riktigt klart än utan skall kompletteras med färger på bakgrunden. Men det blir en annan dag.

Lite färg på bakgrunden så är det klart för elever igen.

Lite färg på bakgrunden så är det klart för elever igen.

2 thoughts on “Ytbehandlingsrummet, slöjdlärarens ständiga gissel!

Kommentera

