Ni gör mig bättre

Jag har fått ett nytt uppdrag i min tjänst som lärare. Jag har blivit förstelärare i slöjd. Hmm…så det låter. Förstelärare, jag är nog egentligen inte så mycket för ordet eller titeln förstelärare. Det som jag däremot gillar är att jag får chansen att jobba med det jag älskar. Slöjd, undervisning och att lära mig mer om undervisning och slöjd samt utveckla undervisning. Visserligen har jag redan nu i varje möte med mina elever, i varje möte med en kollega, i varje möte överhuvudtaget lärt mig massor och kommer så fortsätta att göra. Varje möte är unikt och det är i mötet med andra som jag lär mig. Ni andra runt omkring i Sverige gör mig bättre och förhoppningsvis gör jag er bättre. Jag vill kunna bidra till att utveckla undervsining runt om i Borås och Sverige.

Häromdagen träffade jag de andra förstelärarna i de praktisk-estetiska ämnena i Borås. Det blev en träff där vi fick reda på vad vårt uppdrag egentligen går ut på. Mitt uppdrag som förstelärare kommer handla om att hålla i ämnesträffar för slöjdlärarna i Borås. I alla fall under det första året. Jag skall hålla samman diskussionerna och se till att träffarna leder till det tänkta målet, högre måluppfyllelse, eller mer kunskap skulle jag hellre vilja säga. Jag hoppas att kunna bidra med en del men mest av allt hoppas jag att alla bidrar med det de är bäst på och det finns riktigt bra slöjdlärare i Borås. Genom att dela med oss kan vi utvecklas och just detta kan ämnesträffarna vara ett forum för. Där kan vi diskutera problem/reflektioner, ta upp frågor som är relevanta, diskutera bedömning och dela med oss av erfarenheter och annat som de deltagande slöjdlärarna vill ta upp.

Jag ser inte mig som den som vet allt eller den som kommer med alla men kanske kan jag försöka ställa de rätta frågorna. Frågor som får oss alla att tänka ett varv extra och därigenom utveckla slöjdundervisningen ännu mer. Och jag vet att om vi alla hjälps åt så kan vi nå oanade höjder. Tillsammans blir vi bättre.

Kommentera

