Första veckan

Nu är den första hela veckan med eleverna på Särlaskolan i Borås avklarad och jag riktigt njuter. Tyvärr syns det inte riktigt på utsidan för jag är så trött. Efter sommaren tar det ett tag att åter vänja sig vid ropen, stojen och skratten från alla underbara elever och jag antar att jag redan nästa vecka kommer vara piggare på eftermiddagarna.

Jag och min kollega har satt igång återbruksprojekt med eleverna i år 8 och 9. Det är riktigt kul att se hur eleverna kommer igång och har funderingar och kloka tankar om vad det tänker göra och varför. Vi gjorde dock en generalmiss när vi presenterade området för eleverna och gav dem möjlighet att ta med något hemifrån som de ändå skulle slänga. Det blev inte så mycket som kom med utan vi fick ta av det som vi hade skrapat ihop från lärare på skolan. Det gick ju det med. Jag tror att det hade varit bättre att faktiskt koncentrera oss på ett material och kanske en eller ett par tekniker med detta. Det är en erfarenhet vi tar med oss. Här är en enkel film som jag gjorde som inspiration till detta. Idén hittade jag på Annemarie Adams blogg.

När det gäller våra 7:or så började jag med att de skulle göra något som på ett medvetet sätt visar vem de är eller vad de skulle visa av sig själva. Det är helt fantastiskt hur de satte igång med sina idéer. Eleverna var otroligt kreativa och det var många olika idéer  som började ta form och som när de är klara skall mynna ut i en presentation av dem själva inför sina klasskamrater. Där kommer även kamratbedömning på själva arbetsprocessen in och förhoppningsvis kommer det bli bra. Mer om detta kommer i ett senare inlägg.

Det projekt som jag just nu ser mest fram emot hur det skall bli är ett lite enklare arbete med år 6 där våra sexor och Sjömarkenskolans sexor gör samma saker och sen kommer träffas på en utmaning. Vi kör ett ”snurrigt projekt” och det handlar om att vi visar en inspirationsfilm där vi också ger instruktioner för hur projektet går till. Sen kommer vi träffas och tävla i vems snurra som snurrar längst. Vi kommer även försöka kora den häftigaste designen på eleverna snurror. Jag vet att det viktigaste kanske inte är att det skall bli så häftigt som möjligt men det blir ändå en sporre som gör att eleverna lägger ner lite extra arbete på att utveckla sina idéer. Här kan ni se den film vi har använt som inspiration till eleverna. Jag kommer naturligtvis återkomma om detta projekt längre fram.

Särlaskolan slöjdar är min lärblogg i Särlaskolans slöjdundervisning. Min målsättning är att den skall utvecklas och även täcka behovet för de mjukare materialen vilket ju ökar möjligheterna för eleverna att öka sina kunskaper och nå längre i förhållande till målen och det skall bli riktigt roligt att tillsammans med min duktiga kollega utöka sidan så att den blir mer komplett. Håll utkik på sidan så kommer det smygas in lite nya material och tekniker.

Jag har även under denna vecka börjat på allvar fundera på mitt arbete som förstelärare. Det kommer i början handla om att hålla i ämnesträffar i slöjd vilket skall bli riktigt spännade och givande att få vara med i samtalen och ta del av alla Borås duktiga slöjdlärares erfarenheter. Vi har alla saker att dela med oss av och tillsammans blir vi bättre.

Ta hand om er!

Kommentera

