Projektet som blev för stort

Har ni någonsin satt igång ett projekt som ni efter ett tag märker inte fungerar och när ni försöker avbryta märker ni att det är för sent. Jag och min kollega har denna termin satt igång ett sådant med våra elever. Ett projekt som fungerar för de självgående eleverna (vilka vi kunde bett göra robotar som skulle rapa upp tegelstenar så hade de löst det också) fungerar hur bra som helst men som för de som behöver mycket stöd är för svårt och alldeles för fritt. Vi tänkte i vår enfald att det skulle gå bra att ge eleverna uppgiften att ta något som de skulle slänga och göra om till något användbart. Det blev för stort för eleverna. Vi insåg ganska snabbt att vi kommer vara tvungna att smalna in arbetsområdet. Exakt hur är vi inte helt säkra på än men kanske skulle det kunna vara att bara jobba med konservburkar och fundera kring vad vi kan göra med dem som går att använda, eller något liknande.

Egentligen har jag stött på samma problem förut och vi tog med detta i vår planering inför projektet och tyckte ändå att vi gjorde tydligare ramar och ökade möjligheterna för eleverna. Men nu står vi alltså ändå med elever som är frustrerade och vi lärare är helt slut efter lektionen. Men inget ont so inte har något gott med sig. Vi får erfarenhet med oss och eleverna får också ta del av denna erfarenhet och det leder förhoppningsvis till att vi inte gör om samma misstag en gång till. Men jag hoppas inte jag slutar att göra misstag för de ger mig så mycket. Eller vad säger ni?

6 thoughts on “Projektet som blev för stort

  1. Fantastiskt roligt att hitta en lärarblogg från en skola jag själv gått på. Speciellt när jag är i slutklämmen på min lärarutbildning! Du finns nu med bland mina bokmärkesflikar. Jag ser fram emot att läsa mer från dig!

  2. Hej Leif!
    Jag och min slöjdkollega på Heleneborgsskolan i Svalöv gillar skarpt dina slöjdfilmer! 🙂
    Nu undrar vi om vi kan få litet tekniktips angående filmerna;
    Vad filmar du med? Har du något stativ eller liknande? Redigeringsprogram? Fortbildningstips?
    Vi älskar också slöjd och upcycling och gör ingen skillnad på mjukt eller hårt slöjdtänk. Vi uppmuntrar gränslös och knasig slöjd och tror att våra elever kan nå ännu högre höjder med hjälp av multimedia i undervisningen.
    Vi ser fram emot ditt svar,
    slöjdefulla hälsningar
    Louise & Per

    • Hej på er!
      Vad kul att få feedback på det jobb jag lägger ner. Det innebär lite energiboost som gör att jag går på extra lätta ben. Tack!
      När det gäller min teknik när jag gör mina filmer så använder jag en gammal digital videokamera märke JVC tror jag bestämt. Skulle egentligen vilja byta till en bättre men för tillfället jobbar jag med denna. Den ställer jag upp på ett stativ och sen filmar jag. Det blir ibland en del omtagningar och en del felsägningar men oftast går det fixa till i redigeringen. Sen redigerar jag mina filmer i Imovie och laddar upp dem på min youtubekanal. För att samla dem och hjälpa eleverna så har jag min blogg ”Särlaskolan slöjdar” där jag lägger in länkar till filmerna eller så ”bäddar jag in dem”. Men lite feedback fick jag från en elev häromdagen som sa att det var mycket lättare att leta direkt på youtube och kanske har eleven rätt. Jag skall nog utveckla bloggen så att den blir lite ”lättare” att hitta på. Sen skall vi (jag och min kollega AnnaSofia) få in mer mjuka material i bloggen. Förmodligen börjar vi med det inom ett par veckor, det har ju varit mycket annat nu i uppstarten som har tagit vår uppmärksamhet.
      Om vi tittar på själva redigeringen så försöker jag i mesta möjliga mån hålla filmerna korta. Jag har läst en undersökning någonstans (har tyvärr inga referenser just nu var jag hittade detta) om att filmer längre än 3-5 minuter blir inte tittade på i samma utsträckning som längre. Men kanske handlar det om innehållet till störst del. Men för att jag själv inte skall behöva jobba för mycket så försöker jag hålla dem korta, dock lyckas jag inte alltid med detta. Sen lägger jag inbland till musik och den tar jag oftast från Jamendo.com där man får använda musiken under vissa förhållanden och villkor (creative commons-licenser) men jag har även använt ljudeffekter från multimediabyrån.
      Jag skulle säkert kunna berätta mer men jag tar detta till en början så kan ni ju höra av er om ni undrar mer.
      Lycka till med ert arbete och hör gärna av er och berätta hur det går.
      /Leif

  3. Har upplevt liknande problem i bild. När jag försöker ha pågående process, upplever många lektioner som tråkiga. Men detta är en bra lektion även för lärarna, så jag tror att det behovs med 🙂

    • Problemet med vårt projekt var nog att det blev för mycket att välja på. Vi kommer göra det smalare genom att ha ett specifikt material att jobba med eller en teknik att jobba med. Jag tror det kommer bli lättare för eleverna då!
      Vi lärare har lärt oss massor av detta projekt. Hur bra som helst att göra fel ibland.

Kommentera

