Varje dag innehåller alltid nytt lärande!

Nyss hemkommen efter en heldag med kompetensutveckling i IKT på skolan. Eftersom vi på skolan ligger på väldigt olika nivå när det gäller hur långt i SAMR-modellen vi har kommit, så blir det ganska basal kunskap som dessa dagar handlar om. Jag kan inte hjälpa det men jag funderade till en början om denna dag verkligen skulle ge mig något. Men samtidigt hade jag i tankarna ett samtal med en kollega då vi för några år sen kom ut från en föreläsning där kollegan undrade varför vi hade gått på den här föreläsningen och denne tyckte inte att det hade gett något. Ren bortkastad tid vill jag minnas att kollegan sa. Jag kontrade direkt med att säga att man lär sig alltid något nytt (det skall nämnas att jag tyckte föreläsningen var riktigt givande och intressant). Men kollegan stod på sig och tyckte att det var slöseri med vår ”dyrbara” tid. Jag fortsatte med att försöka övertyga kollegan utan resultat.

Det var med denna erfarenhet som jag gick till arbetsdagen idag och det gav en hel del. Även om det var mycket som jag kände igen när det gäller IKT så var det trots detta en del nytt lärande. Och just denna inställning tycker jag det är viktigt att ha med sig som lärare. Det kommer alltid något nytt. Oavsett om man tycker att man redan kan så finns det alltid nya saker och lärdomar att ta med sig. En annan sak som jag tycker är viktig, kanske rent av det viktigaste,  är jag måste dela med mig av min erfarenhet och mina lärdomar. Det stärker mig i min utveckling och det gör att vi växer tillsammans. Tillsammans gör vi varandra bättre.

En av de saker som togs upp idag och som jag inte ens tänkt på var vissa funktioner i Imovie. Ett program för filmredigering som jag använder ganska flitigt när jag gör instruktionsfilmer till min flippade undervisning. En av dessa funktioner var bland annat med bild i bild, ganska banalt men något som gav mig nya tankar. Våra IKT-pedagoger visade också en Wiki som de byggt upp för att vi lärare skall kunna hjälpa oss själva vidare. Gå gärna in på den och titta-Ingen kunskap tynger. Vi fick även ta del av en del webresurser som kanske inte är så användbara just i slöjden men jag vill ändå tala om dem här: Elevspel.se och webbmagistern. Sen ett redskap som heter voki.com där man kan skapa sina avatarer som kan prata och berätta om det du vill. Detta kan exempelvis användas för elever som kanske vill redovisa med hjälp av dem. Jag funderar på att lägga in en voki på min slöjdsida, Särlaskolan slöjdar. Det kom upp ytterligare saker och en del av dem finns beskrivna på wikin IKT.

Men tillbaka till det som var min största lärdom idag och det som jag tycker är viktigast för alla er läsare att ta med er. Det finns alltid något nytt att lära. Glöm aldrig det!

Kommentera

