Vad gör jag idag?

Ingen undervisning i slöjdsalen idag

Ingen undervisning i slöjdsalen idag

Idag har jag en dag med arbete utan undervisning. Det är mycket som skall förberedas. Jag har en träff med slöjdlärarna i Borås på torsdag då vi skall prata om utveckling i slöjdämnet, både när det gäller innehållet men framför allt när det gäller bedömning och hur vi gör för att eleverna skall nå så långt som möjligt. Jag ser fram emot nästa träff. Det ger så mycket att träffa andra kollegor och prata undervisning, bedömning och utveckling.

Jag sitter samtidigt och funderar på ett projekt som handlar om kompetensutveckling i slöjden i stort vilket innebär att det blir lite extramaterial att läsa igenom. Men det är ju inget som inte ger något (dubbel negation i en mening, förlåt) jag borde har skrivit att det ger mig så mycket. Det är nya synsätt och nya insikter som utvecklar mig och min undervisning. Genom andra blir jag bättre och det tåls att upprepas. Jag fattar inte att jag för några år sen gick i min egna bubbla och tyckte att det var bra. Jag ville inte dela med mig och jag tog till mig väldigt lite från andra, i och för sig tyckte jag att jag var väldigt öppen och delade med mig mycket men inte på samma sätt som nu.

Jag skall också föreläsa om mina efarenheter när det gäller att flippa klassrummet under en konferens i Stockholm där Jon Bergmann kommer. Sitter i dagarna och sätter ihop en presentation som kommer handla om hur min undervisning ser ut. Hur flippar jag mitt klassrum och min undervisning. Men min presentation kommer också handla om min förändring i synsätt när det gäller mötet med eleverna. Karin Brånebäck skriver om det ämnet i hennes blogg – Kilskrift. Jag gjorde en presentation om min undervisning sent i våras och jag kommer utgå ifrån den. Det är ganska intressant att se hur jag tänker annorlunda redan nu för en del saker som jag pratade om då i våras känns inte aktuella nu längre. Men det mesta finns kvar och lite tillägg kommer det minsann. Och det är ju positivt eftersom det blir ett kvitto på att jag har gjort ytterligare förändringar sen i våras. Förändringar för att möta eleverna och ge dem ytterligare redskap att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.

Redan nu på lördag får jag en chans till genrep då det kommer ett antal slöjdlärare från Karlstad för att titta på hur jag jobbar och tänker. Jag tänker helt enkelt ta samma föreläsning som jag skall hålla i Stockholm och låta Karlstadslärarna ta del av också. Vi får se vad de tycker. Jag hoppas att det skall bli givande för oss alla.

Nu skall jag strax iväg till en träff med BFL-ledarna i Borås stad för en eftermiddag med ”Bedömning För Lärande” och ”The Big Five”. Det skall bli intressant och givande men jag funderar ändå på om jag kommer hinna med allt. Men oavsett om det är mycket att göra så får vi inte glömma bort att mötas. I mötet med andra utvecklas vi och blir ännu bättre!

Kommentera

