En bra dag ger nya erfarenheter!

En gåva från besökande slöjdlärare från Värmland

En gåva från besökande slöjdlärare. Tack!

Kvällen börjar närma sig Sandhult, det samhälle där jag och min familj bor och där jag har växt upp. Jag sitter tillsammans med min minste kille och tittar på Nicke nyfiken på TV:n och samlar ihop erfarenheterna från dagen. I fönstret står den fina orkidén som jag fick av de slöjdlärare som gjorde ett stopp för ett studiebesök på min skola. Det blev en liten stund extra på jobbet en lördag. Men det gör inget för mötet med andra slöjdlärare utvecklar mig, min undervisning och mitt lärande och gör mig bättre.

Det var ett 30-tal slöjdlärare från Värmland som valde att besöka mig och höra mig berätta om min undervisning eller kanske min förändringsresa under 2013. Jag berättade om både flippar(instruktionsfilmer, dokument m.m.) och lektionssituationen men även om andra redskap som jag använder i mötet med eleverna bland annat min slöjdblogg.

Vi gjorde naturligtvis också en liten rundvandring i slöjdsalarna och tittade på hur dessa såg ut. De är tyvärr ganska slitna men jag tycker det är viktigt att inte fokusera för mycket på detta utan faktiskt acceptera de förutsättningarna man har, det vinner både jag och eleverna mest på.

Det jag uppskattar mest av besöket är alla de frågor som besökarna hade. Det vara frågor som både bekräftade mitt arbetssätt och frågor som gav mig idéer för framtiden. Och just dessa möten blir i någon form det mest utvecklande för min undervisning. I mötet med andra utvecklar jag mina tankar och blir bättre. Jag vet att dagen satt spår i mina tankar och jag hoppas att det bidragit på något sätt att utveckla slöjdundervisningen i Värmland. Jag menar inte att det skall bli på exakt mitt sätt utan jag menar att det kanske lämnat något spår som tillsammans med all den erfarenhet som redan finns utvecklar undervisningen ytterligare.

Lev väl därute och ta hand om er!

Kommentera

