På väg hem igen

Mitt motto

Mitt motto

Nu lämnar jag Stockholm för den här gången och hoppas på fler möten med andra flippare. Har varit på en konferens om det flippade klassrummet, eller varit, jag har ju faktiskt också delat med mig av mina erfarenheter. Jag tyckte det gick bra och den respons jag fick efter mitt framförande var fantastisk att höra och det var till och med några som ville att jag skulle komma och berätta mer på deras skola eller kommun. Det är väl bara att slänga iväg Jante-ryggsäcken och ta åt sig. Jag formligen älskar tanken att få dela med mig till fler i framtiden. Det är ju genom att dela och ta del som jag utvecklar mitt tänkande. Andra flippare som också delade med sig var Karin Brånebäck och David Andersson som även de berättade om sina erfarenheter med det flippade klassrummet.

Jag och Jon Bergmann

Huvudtalare var Jon Bergmann och han berättade om hans erfarenheter med det flippade klassrummet. Det han berättade var så inspirerande och så innehållsrikt att jag inte kan återberätta allt men ett par saker skall jag ändå ta upp(jag vet att det blir fragmentariskt men jag har nog inte själv bearbetat allt som jag fick ta del av än. En fråga som Jon började med var: ”What is the best use of your face-to-face class time?”. Det är nog en av de viktigaste frågorna en lärare skall ställa sig. Jag hoppas att kunna återkomma till andra saker Jon tog upp men nu tänker jag precis som Jon utmanade oss deltagare utmana er läsare. Det handlar om 5-5-5. Gör en förändring för att skapa det flippade klassrummet (exempelvis flippa en eller tre lektioner) och aktivera eleverna inom 5 dagar, en förändring inom 5 veckor och en förändring inom 5 månader. Jag tänker ta mig an utmaningen 5-5-5. Tänker du? 

Lev väl och ta hand om er!

 

 

One thought on “På väg hem igen

  1. Ping: Spår på andra sidan atlanten | I huvudet på en slöjdlärare

Kommentera

