Tänk om…

Idag har jag suttit och skrivit omdömen. Den tiden på året då jag vill förmedla samma tankar som jag försöker förmedla varje lektion och varje tillfälle då jag möter eleven. Hur gör jag det på ett kort och och berättande sätt som får med allt. Det går inte, eller hur? Men varför sitter jag då och gör detta arbete som kanske eleverna läser eller som kanske leder vidare. Är det för att ha ryggen fri? Är det för att någon säger till mig att göra det? Är det för att eleverna skall utvecklas? Är det för…

Jag har funderat över detta. Jag vet att eleverna läser det jag skriver men jag är övertygad om att det jag ger eleverna varje dag, varje minut och varje sekund i form av feedback, feedforward ger så mycket mer. Så även om dessa skriftliga omdömen tar tid och ibland känns schablonartade så ger det mig en hel del. Jag får testa mig själv. Jag får utveckla mitt skrivna ord och jag får bedöma min egna undervisning. För visst är det väl så att min bedömning av eleverna är till sist en bedömning av min egna undervisning. Och tänk om vi inser detta och faktiskt ser varje tillfälle när bedömning sker som ett tillfälle att utvärdera vår undervisning. Tänk om…

Foto: Leif Blomqvist

Kommentera

