Nya perspektiv

Jag måste berätta om en sak som hände i slöjdsalen förra veckan. Eleverna håller på med ett återbruksprojekt där de tar något gammalt och gör om till något nytt. En del hittar på helt egna saker och en del gör sina saker efetr exempel som redan finns eller som de har hittat på nätet. En av eleverna hade titta på en film som jag gjort där jag tar en bok och gör om till en låda. 

Eleven gjorde som jag men när han skulle sätta fast själva lådan i boken så satte han fast den på främre pärmsidan istället för bakre pärmsidan. Det blev alltså så att när man öppnade boken var man tvungen att öppna den bakifrån. Jag undrade hur eleven tänkte när han gjorde så och fick till svar att det skall vara så. Jag tyckte nog att eleven gjort fel men ville ändå att han skulle få fortsätta som han gjorde eftersom han kanske ändå lär sig något. Istället blev det jag som lärde mig. Jag antar att ni redan funderat ut hur eleven tänkte men jag var nog för trångsynt för att uppfatta hur eleven tänkte eller vad som låg bakom hans beslut att använda främre pärmen istället för bakre. 

Till slut insåg jag vad som låg bakom elevens val att göra som han gjorde. Nämligen att eleven har sitt ursprung i ett land där språket läser bakifrån (ur min synvinkel) och då blev det ganska självklart att göra som han gjorde. Detta visste jag ju egentligen om men det var eleven som hade sett min film och lärt sig av den samt anpassat idén till att motsvara hans förväntningar.

Idag var det jag som lärde mig och jag som fick nya perspektiv!

 

2 thoughts on “Nya perspektiv

    • Precis mitt förhållningssätt. Den dagen, må den aldrig komma, då jag tycker jag inte har något mer att lära mig, så är det dags att samla ihop sina saker och göra något annat.

Kommentera

