Är jag osocial?

Jag har en fundering som har malt i mig under några dagar då jag fick en anmodan om att jag är osocial när jag sitter med min dator och försöker jobba. Det må vara sant att jag kanske inte vill prata med andra när jag jobbar och sitter med dator och förbereder mig inför en konferens. Men om man ser det som vilket redskap som helst så tror jag inte någon vill bli kallad osocial för att de jobbar oavsett om det är med dator eller med papper och penna.

Jag funderar på en annan situation: Jag sitter med min dator och för ett samtal via twitter med en annan lärare. Men är jag osocial för det? Eller? Jag är ju social men kanske inte med den som finns i min direkta närhet. Det är ju precis det samma som att ett par står och för ett samtal och en annan vill prata med dem. Om de ursprungliga två då fortsätter att prata utan att bry sig om den nya personen så kan ju de i den kontexten tolkas som osociala. Osociala blir man nog bara i förhållande till omvärlden och jag anser mig själv vara i högsta grad social med min omvärld. Jag kanske bara inte är det på det sätt som du tycker är socialt i din värld.

Vilket förhållningssätt tycker du skall gälla? Skall vi tolka samtal via nätet som socialt eller osocialt? Jag har bestämt mig! Har du?

Lev väl där ute i den sociala världen!

Kommentera

