Vem är jag egentligen? #digiskol

Leif BJag tänkte att jag skulle haka på det digitala skollyftet och försöka lyfta mig själv och andra  därigenom. Vi får se vart det landar och om jag hinner men jag gör ett försök. Detta är således min första öppna uppgift.

Jag heter Leif Blomqvist är 42 år och bor i en liten ort som heter Sandhult tillsammans med min fru och mina två barn, 3 och 6 år. Sandhult är beläget en mil utanför Borås där jag jobbar. Min arbetsplats, Särlaskolan, har ungefär 350 elever i skolåren F-9. Jag jobbar som slöjdlärare på skolan och de senaste tre åren har jag arbetat med att förändra skolan som BFL-samtalsledare. Sen i somras har jag också en tjänst som förstelärare i slöjd och det har för tillfället lett till att jag leder träffar för slöjdlärarna i Borås. Det har också lett till andra uppdrag där min kompetens har efterfrågats. Det är ett riktigt spännande uppdrag som leder till utveckling för både mig och andra.

Jag har det senaste året (läs 10 månader) försökt att flippa min undervisning genom att spela in instruktionsfilmer, inspirationsfilmer, och processfilmer där jag visar tekniker, processer eller idéer till eleverna. Jag publicerar allt material för eleverna på min slöjdblogg där eleverna kan söka hjälp genom kategorier eller sökfunktionen. Det senaste har min kollega i de mjuka materialen börjat använda bloggen också. Det känns riktigt bra. Jag använder också eleverna digitala loggböcker för feedback och då kan jag bifoga länkar m.m. för att eleverna skall kunna komma förberedda till nästa lektion. Då blir det mer slöjdtid och jag kan vara på flera ställen samtidigt i slöjdsalen genom mina filmer. Jag använder också IKT på några andra sätt som ni kan hitta exempel på i denna blogg, en sak är QR-koder. Försöker samtidigt som jag bloggar, undervisar, utvecklar slöjdandet i Borås också twittra ibland.

Mig kan ni ´hitta på

twitter: @leifhblomqvist

Min blogg: https://slojdlararen.wordpress.com

youtube: http://www.youtube.com/user/slojdarna

Instagram: http://instagram.com/slojdlararen

Pinterest: http://www.pinterest.com/lblomqvist/

Min lärblogg ”Särlaskolan slöjdar”: http://sarlaslojd.wordpress.com

Jag ser fram emot att få lära känna er alla och hoppas att ni vill följa mig. Lev väl och ta hand om er!

/Leif

 

2 thoughts on “Vem är jag egentligen? #digiskol

  1. Så roligt att läsa att du är förstelärare i slöjd. Vet du om det finns fler i Sverige? Jag är ju oxå slöjdlärare och intresserar mig extra mycket för skolutveckling i slöjden. Lycka till med #digiskol

    • Tack!
      Hoppas nu bara att jag hinner med #digiskol mellan allt annat. Jag vet faktiskt inte om det finns fler förstelärare i slöjd men jag har för mig att det stod något i senaste numret av Uttryck. Har det inte framför mig tyvärr men tror det fanns med en slöjdlärare till där.

Kommentera

