Att få och slå perfekta passningar

Jag har aldrig varit så fotbollsintresserad men kan ibland hamna i samtal med kollegor om just fotboll. Och i går så spelade ju Sverige mot Portugal och tyvärr så vann ju inte Sverige men ett av samtalen med chefen och en kollega handlade om hur duktig båda Zlatan och Ronaldo är på att finnas där när det krävs och hur de gör mål. Jag kollade inte matchen men under samtalet framkom det att ingen säger något om hur Ronaldos lagkamrater slår perfekta passningar som i stort sett hamnar på hans fot. Det är bara att peta in bollen. Kanske inte riktigt så enkelt men jag skall hålla mig kvar vi de perfekta passningarna.

För trots att det kom perfekta passningar in till Ronaldo så var det ingen som pratade om något annat än Ronaldo, Ronaldo, Ronaldo. Men utan de andra i laget är han inte lika bra. Jag funderade direkt på att det är ju som i skolan. Utan att någon slår de perfekta passningarna så kan vi inte lyckas med vårt uppdrag. Vi är beroende av varandra i skolan. Det går det inte jobba ensamt utan vi måste samarbeta och hela tiden få perfekta passningar och slå perfekta passningar. Det är först då vi kan bli så bra som möjligt. Det är ju genom dessa perfekta passningar jag har utvecklats och jag hoppas att jag kan slå ett par perfekta passningar tillbaka. 

Samma sak gäller för eleverna, Eleverna kanske måste få chansen att jobba ihop. Och lära sig slå perfekta passningar. Då går det inte att ha eleverna sittande en och en i salen eller ännu värre en elev ensam i ett rum. De måste få chansen att samarbeta och kollaborera med varandra. Utan samarbetet kan de inte lära sig slå och få perfekta passningar.

Så jag vill uppmana er andra som kanske läser min blogg. Se till att slå perfekta passningar till era kollegor. Då kommer utvecklingen att blomstra och vi kommer att utvecklas och kanske till och med vinna guldmedaljen. Se till att dela med er och slå perfekta passningar, men glöm inte av att ta emot alla de perfekta passningar som era kollegor slår till dig. Tillsammans gör vi varandra bättre

2 thoughts on “Att få och slå perfekta passningar

  1. Jag brukar citera en annan fotbollsikon, Pia Sundhage. Hennes tränarfilosofi är ”vi gör varandra bra”. Tangerar väl det du säger i ditt inlägg?! Något att tänka på både bland kollegor och elever.

Kommentera

