Skapa quiz för att utveckla lärandet

Jag har sedan ett år tillbaka utnyttjat möjligheten att göra självrättande prov i lärplattformen vi använder på vår skola. Dessa prov har jag gett eleverna för att de skall utveckla lärandet. Att ge prov för att utvärdera och kolla av kunskap blir inte riktigt samma sak och visserligen kan det finnas en poäng att ha prov för att veta hur eleven ligger till i sin kunskap. Bara man är medveten att det är en ögonblicksbild av kunskapen man utvärderar. Bäst är sen att man tar resultatet för att skapa den undervisning som följer. Då har man skapat en normativ undervisning som leder till ett ökat lärande eftersom den undervisningen möter eleven i dennes utveckling.

Jag använder proven eller quiz som jag vill kalla dem till att eleverna skall utveckla sin begreppsliga förmåga. Inte för att det är så viktigt om en såg heter fogsvans eller kontursåg men för att om vi har en gemensam ordlista med begrepp så blir det lättare att föra samtal om lärandet och om hur eleven skall gå vidare. Jag vill arbeta för att min undervisning skall vara varierad och formativ.

Jag hade ju kunnat fortsätta använda proven i lärplattformen men jag vill också hitta andra vägar dels för att alla (utanför skolan) inte har tillgång till samma lärplattform.

Jag har letat ganska länge efter ett system eller digital resurs som motsvarar mina förväntningar. Exempelvis Google har ju inte den funktionen att eleverna själva kan se sina resultat på ett enkelt sätt i samband med vad som är rätt svar och fel svar. Det gör att google forms inte fungerar för att göra mina quiz formativa. Det kanske går på något sätt men inte så som jag vill. I min jakt hart jag hittat även andra resurser men en del av dessa kostar pengar och då är det inte ett alternativ för mig. Det jag har hittat är et digitalt redskap som heter Questbase. Där kan man skapa ett konto gratis och använda det gratis eller också betala för det. Man kan använda det genom att länka sina quiz eller genom att låta eleverna logga in i questbase, det sistnämnda tror jag blir mer jobb än vad det är värt och det kan vara så att det kostar pengar.

quiz på slöjdbloggenJag har iallafall testat att göra ett par quiz och lägga in dem på min . Du kan ju kolla själv och se vad du tycker. Du hittar dem här. Jag kommer även att lägga till fler quiz (dessa två första var bara ett försök för mig att testa lite) som handlar om exempelvis hur material är uppbyggt, sammansättningsmetoder, fler verktyg, problemlösningar o.s.v. Det finns även möjlighet att lägga till andra webresurser så som youtube-klipp som visar ett problem eller frågeställning.

För att skapa ett quiz loggar man in och sen klickar på ”go to my account”. Efter detta kommer en ruta upp där det står ”start questbase”. Då är man inne i questbase och där kan man börja skapa sina quiz. I många fall så är det bara att följa instruktionerna men det man kan tänka på är att man kan importera frågor från många olika filformat och det finns möjlighet att begränsa elevförsöken till både antal och tid och lägga in obligatoriska rutor m.m. Man har också möjlighet att se elevernas försök (om man nu vill det) och det finns möjlighet att sammanställa resultaten också. Jag skulle vilja rekommendera er som är intresserade att ge basen ett par timmar och testa er fram. TYill en början nöär ni är inne i basen så börja genom att klicka på +add och sen add assessment och sen följa de olika stegen. Jag känner att jag bara har snuddat vid alla olika funktioner och skall fortsätta fördjupa mig i Questbase för jag är säker på att det finns fler funktioner som är användbara för mig i min jakt på att skapa en undervisning som är normativ och möter eleverna i sitt lärande.

6 thoughts on “Skapa quiz för att utveckla lärandet

Kommentera

