Att tro på människor

I dessa tider då en del firar födseln av en person som trodde på alla människor oavsett vad de hade gjort eller vad de stod för eller hur de lyckades så vill jag bara beröra detta tema. Att tro på människor.

Det händer då och då att det kommer elever som inte tror på sig själva. Vad det beror på kanske jag inte alltid vet eller kanske inte ens behöver veta men jag behöver handla genom att tro på dem. Det är nog bland det viktigaste som jag som lärare kan göra. Hjälpa elever vidare och finnas där för dem så att de får möjlighet att börja lyckas och därigenom öka sin tro på sig själva. En sak som jag ibland gör, vet inte om det är rätt eller fel men det funkar, är att säga till eleven att det är förbjudet att säga: ”jag kan inte”. Det är bättre att göra ett försök och försöka hitta lösningar. Oftast visar det sig att eleven som tidigare velat hävda sin okunskap hittar vägar att nå sina mål, ibland med mig som handledare.

Jag läste ett blogginlägg av Beppe Singer (programledare i TV-programmet Hjärnkontoret) där han beskriver hur han kände det i skolan när han blev bemött på annat sätt. Jag blev bestört när jag läste hur han blev bemött i sin skolgång och hoppas aldrig att en elev skall känna det så hos mig på mina lektioner. Eleverna skall känna att jag tror på dem och att jag, precis som Beppes komvuxlärare, står bakom dem och hjälper dem vidare. 

Har du något konkret tips på hur du gör för att hjälpa eleverna att tro på sig själva?

One thought on “Att tro på människor

  1. Ping: Ord som berör | HERO – the coach

Kommentera

