Terminen är igång igen!

Skönt att vara igång igen. Jag vet att denna terminen har massor av nya utmaningar att bjuda på. Jag har hittills en föreläsning inbokad på en slöjdkonferens i Stockholm den 7-8 april i år. Där skall jag berätta om hur jag flippar min undervisning i slöjden. Det skall bli riktigt roligt att få dela med sig och jag hoppas att du har möjlighet att deltaga.

Det märks att terminen är igång igen för besöksstatistiken steg markant på min slöjdblogg ”Särlaskolan slöjdar” igår och idag. Jag har lite funderingar på nya flippar eller instruktionsfilmer och inspirationsfilmer för slöjdbloggen. Jag kommer bland annat göra nya filmer om svepteknik och basning av trä. Har byggt en ny basningslåda (en box där jag kan ångkoka trä) som jag håller på att provar. Det kommer en film om detta bygget inom kort. Jag har också en fundering om att bygga en basningslåda i akrylplast eller någon liknande transparent plast för att eleverna skall kunna se vad som händer under själva basningen.

Jag skall också utveckla mer filmer med fler material så som betong, plast och liknande men även fler filmer om tekniker i trä. Det kommer efter hand som terminen fortskrider och beroende på vad eleverna behov av filmer och andra hjälpmedel. Jag kommer naturligtvis leta vidare bland alla resurser som finns på nätet för att utveckla IKT och slöjden vidare.

Men just nu är det den första veckan efter ledigheten och jag har nya grupper i undervisningen. Det skall introduceras nya arbetsområden och nya uppgifter som skall leda eleverna vidare mot högre kunskaper i slöjd. Idag hade jag faktiskt min första lektion för terminen och det kändes så skönt att få komma igång, förtydliga målen, ge eleverna resurser och se hur de kommer med fantastiska idéer på hur de skall jobba och lära sig nya tekniker i samband med sina projekt. Det har på det hela taget varit en fin dag på Särlaskolan.

Vad tänker du utveckla den här terminen?

Lev väl

Kommentera

