Är det något du vet eller är det något du tror?

I detta inlägg tänker jag backa tillbaka till för drygt 30 år sen då jag var med och spelade fotboll i en helt vanlig klubb. Jag tror bestämt att det var miniputte eller något liknande ålderskategorin jag spelade i hette och vad jag minns var att vi sprang för glatta livet och försökte sparka till den där bollen och kanske till och med få in den i målet. Jag hade aldrig en tanke att bli något fotbollsproffs eller inte ens någon fotbollsspelare. Jag ville bara vara med och spela och ha roligt. Men det blev inte riktigt så. Jag var med på alla ”träningar” och kämpade efter bästa förmåga.  Mitt minne av det hela är att jag när det var dags för match satt på bänken och aldrig fick aldrig spela. Jag kanske blev inpetat i på plan de sista minuterna i matchen och detta tror jag var för att jag inte riktigt levde upp till standarden för vad en fotbollsspelare skall kunna. Vem vet vad som hade hänt om jag hade fått rätt uppmuntran, fått vara med på matcherna och utvecklas i min takt. En ny Zlatan kanske…

Denna historien är kanske överspelad för mig men blev väldigt levande då min son, 6 år gammal,  skulle börja spela fotboll i samma klubb. Jag blev genast tveksam för jag mindes hur det var att bli satt på bänken utan att få spela. Jag ville inte att han skulle få uppleva samma sak som jag hade gjort. Men eftersom jag har en väldigt klok fru som påpekade att tiden har förändrat hur klubbar förhåller sig till vilka som får spela och hur hela tankesättet är kring deltagande i fotbollsträningar så tänkte jag att vi gör ett försök. Och tur var väl det. Träningarna byggde på samarbete, lekfullhet och att alla skulle få vara med. Det skulle inte finnas någon som skulle känna sig utanför och hela verksamheten byggde på gemenskap. Kvar fanns inte utanförskapet och uteslutandet som jag kände när jag var med. Kvar fanns inte den mentalitet som hade funnits då för drygt 30 år sen. Det hade blivit ett nytt och modernt synsätt på fotbollsspel som gjorde att jag genast ändrade min åsikt. Och att min son älskar att spela fotboll och ser fram emot varje träning är ju helt underbart. Men hade jag inte varit med och upplevt detta så hade jag ju fortfarande trott att fotboll är ett spel som handlar om uteslutning.

Tänk så skönt att människor och även saker och ting kan förändras och jag vill uppmana er alla att innan du sprider vidare något så fundera om det är något du vet eller om det bara är något du tror.

Kommentera

